Gouden Giraffe 2018: categorieen onder de loep, nieuwe juryleden

12-06-2018 - Afgelopen week vond de juryevaluatie van de Gouden Giraffe 2017 plaats in het Tobacco Theater én private mansion Mayor Manor in Amsterdam. Tijdens deze middag werden alle plus- en verbeterpunten én alle mogelijkheden besproken voor de volgende editie. Een kijkje achter de schermen en alvast de eerste conclusies uit de juryevaluatie:

Verscholen in de culturele straat van Amsterdam, de Nes, kwam de jury van de Gouden Giraffe afgelopen week samen in Het Bankgeheim van het Tobacco Theater. Een mooie knipoog naar de altijd 'geheime' evaluatie- en jurysessies die tijdens het Gouden Giraffe project plaatsvinden.

Het TOBACCO Theater is een cultureel stadsmonument met een industriële uitstraling waar theater, kunst, cultuur en commerciële evenementen samensmelten. De locatie biedt negen uiteenlopende zalen met een totaalcapaciteit van 600 personen. Van de Foyer Sociëteit, het Vintage Bankgeheim en de Moderne Studio, geschikt voor vergaderingen of een netwerkborrel; Het Rode Gevaar, de authentieke Wijnkelders en de Kookstudio1012 voor een winetasting of kookworkshops tot 200 personen; tot aan de Grote Theaterzaal met balkon en loge voor bedrijfsevenementen, productpresentaties, congressen en theatervoorstellingen met daarbij culinaire hoogstandjes van de keukenbrigade o.l.v. van topchef Dennis Huwae. >> Lees hier het artikel over deze nieuwe topchef

Na de uitgebreide juryevaluatie werd het gezelschap verwacht in private mansion Mayor Manor, een voormalig klooster dat sinds een jaar ook wordt gebruikt voor diners en borrels tot 120 personen. Nadat het pand ooit diende als een woning voor monniken, nam een van de grootste tabakshandelaren van Amsterdam, Nico Mayer, intrek in het herenhuis aan de Nes. Vandaag de dag is Mayor Manor omgetoverd tot een luxueus verblijf, geheel in Victoriaanse stijl. Vergaap je aan de marmeren tafel, de houten haarden, de hoge plafonds en de koperen baden. Het herenhuis bestaat uit vier verdiepingen met elf kamers, waarvan het interieur een knipoog is naar het Art Deco verleden van de locatie. Zowel Tobacco Theater als Mayor Manor zijn van De Artiesten Culinaire Concepten & Events; waarbij culinaire concepten worden gecombineerd met de theaterervaring op externe locaties.
Voor meer informatie kijk op www.deartiesten.nl



Tijdens de juryevaluatie kwamen o.a. de categorieen, inschrijf- en beoordelingsprocedure, het programma van de awardshow en de mogelijke uitbreiding van de jury aan bod. Deze evaluatiesessie vormt voor de organisatie van de Gouden Giraffe altijd de basis voor de volgende editie, waaruit het volgende is gebleken;

Categorieen onder de loep
Afgelopen jaar mocht de organisatie van de Gouden Giraffe 40 cases ontvangen. Opvallend was dit keer de categorie Beurzen die uiteindelijk moest afvallen. Beursorganisatoren weten de Gouden Giraffe nog niet goed te vinden. Een uitdaging voor de organisatie om deze categorie op sleeptouw te nemen in de groei van de Gouden Giraffe. Daarnaast was er nog een andere opvallende ontwikkeling zichtbaar in de categorie Brand Events. Zo zagen we een groei in het aantal activaties en campagnes. Ook is er meer vraag naar een buitencategorie zoals Publieksevenementen & Festivals, Incentives of Media Events. Bij het toevoegen en/of het eventueel opnieuw samenstellen van de categorieen moet volgens de jury één ding centraal staan: 'We moeten niet meer uitgaan van het soort evenement, maar van de doelstelling van het evenement.'

Kwaliteit cases groeit, jury breidt uit
Hoewel het aantal cases in de afgelopen niet per definitie is gegroeid, is er wel een verandering in kwaliteit en diversiteit van de inzenders. Zo zien we meer kleine en onbekendere bedrijven met een impactvol event die er vandoor gaan met een nominatie of zelfs een gouden giraffe. Daarnaast zijn er ook steeds meer grote merken die het aandurven om grote (soms risicovolle) campagnes en activaties uit te rollen. Om die reden zal de jury worden uitgebreid met nog meer expertise om een zo goed mogelijk oordeel te vellen over de binnenkomende cases. De nieuwste aanwinst van de Gouden Giraffe jury is Thomas Wieringa. Hij is Head of Experience & Advocacy bij Pernod Ricard in Duitsland. Dit is het moederbedrijf dat krachtige drankmerken als Jameson, Absolute, Malibu en Havana Club ook in de Duitse markt succesvol neerzet. Wieringa is mede verantwoordelijk voor een frisse eventwind binnen de marketing strategie. >> Lees hier het artikel over Thomas Wieringa

In de komende weken zal het organisatieteam van de Gouden Giraffe steeds weer nieuwe conclusies en veranderingen onthullen. Intussen is de voorinschrijving voor de editie van 2018 geopend. Kortom, organiseert u dit jaar een evenement, waarvan u zegt: dat is mijn parel (events georganiseerd tussen 1 december 2017 en 1 december 2018), uitzonderlijk in creativiteit, concept, traject, maar bovenal effect...dan is dat het event dat u in moet schrijven voor de Gouden Giraffe Event Awards 2018. Daarmee zet u zichzelf, het evenement, uw bedrijf/merk én het live middel binnen de marcom-mix vol in de spotlights...

 

1 Reacties

Klopt dit? (events georganiseerd tussen 1 december 2016 en 1 december 2017)

Redactie EventBranche.nl: Dank voor je opmerking Thijs, foutje van ons, inmiddels aangepast.
Thijs @ 13-06-2018 10:57 uur
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. XSAGA

    Bij XSAGA hebben wij een grote passie voor mensen en merken.
  2. Stage Entertainment Theaterarrangementen

    Live entertainment is puur en staat voor passie, emotie en creativiteit. Deze...
  3. Switzerland Convention & Incentive Bureau

    SCIB is de overkoepelende organisatie die Zwitserland promoot als bestemming...
  4. Verschoor Events

    Bij Verschoor Events organiseren wij telkens weer de mooiste belevingen tijdens...
  5. UP Events

    Bij UP Events kom je voor de beleving. Na één bezoek wil je meer. En als je...

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners