16 april 2013

Gouden Giraffe 2013: easyFairs met Packaging Innovations

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENTEN AWARD - In de categorie beurs won Packing Innovations georganiseerd door easyFairs Netherlands BV de Gouden Giraffe. De beurs kreeg alle lof van de jury omdat er nadrukkelijk gekozen werd om het aantal standhouders en bezoekers laag te houden door de kwalitatieve drempel strak te hanteren.

easyFairs Netherlands BV met “Packaging Innovations

Locatie Passenger Terminal, Amsterdam
Aantal gasten/bezoekers 1.155 bezoekers naast de 70 exposanten

Projectomschrijving
Packaging Innovations is een nieuwe beurs op de verpakkingsmarkt die zich richt op innovaties, design en materialen voor verpakkingen. Deze beurs onderscheidt zich door het feit dat er een zeer gericht toelatingsbeleid was voor deze beurs. Alleen diegene die binnen het profiel pasten werden toegelaten als bezoeker. Dit resulteerde in een zeer kwalitatieve bezoekersgroep.

Opdracht en doelstellingen
De verpakkingssector in Nederland wordt goed bediend in Nederland door twee grote beurzen: 1 x per twee jaar de beurs Macropack (Utrecht) en 1 x per jaar de beurs EMPACK (Den Bosch). Ook in de ons omringende landen vinden verpakkingsbeurzen plaats. Al deze beurzen richten zich vooral op de machines en de techniek en hebben moeite om de bedrijven die verpakkingsmaterialen, zoals papier, karton en kunststof aanbieden aan zich te binden. Grootste reden hiervoor is dat deze groep bedrijven met name is geïnteresseerd in Marketeers, Brand Owners/Managers, Verpakkingsspecialisten en Categorie Managers. Kortom: degene die zich bezighouden met het verleiden via verpakking. Dit zijn mensen die niet snel naar een beurs gaan en zeker niet naar een technische beurs. De uitdaging was om deze mensen achter hun bureau vandaan naar PI te krijgen: een beurs waar materiaal en design de boventoon voert. Een beurs zonder machines en technieken. De exposanten die machines en techniek verkopen zijn overigens wel de partijen die het meeste geld over hebben voor promotie en beursdeelname. Onderzoek voorafgaand aan de beurs onder de potentiële bezoekers wees uit dat brand marketeers een verwende doelgroep is: zij worden overal voor uitgenodigd en worden vaak uitgebreid gefêteerd. De uitdaging was dan ook een balans te vinden tussen een exclusief evenement en een vakbeurs.