Gouden+Giraffe+%2D+Triodos+Made+for+Change+Dag
Nieuws

Gouden Giraffe - Triodos Made for Change Dag

Met de Triodos Made for Change Dag verbindt de bank haar klanten (particulier en zakelijk) met elkaar en aan de bank. Veranderaars ontmoeten veranderaars tijdens een interactief programma door het hele land. Het concept aan de hand van Buro Ramaker / Conference Company werd een succes en is in de race om een Gouden Giraffe Event Award op maandag 3 april in de TheaterHangaar.

Deze dag was speciaal voor Triodos klanten die graag precies zien en ervaren hoe hun geld aan positieve verandering werkt. Door de ondernemers te bezoeken, zagen zij met eigen ogen hoe deze veranderaars onze wereld verbeteren; bij hen in de buurt. En de ondernemers (stuk voor stuk changemakers) kwamen in contact met andere Triodos klanten en lieten hen zien waar zij aan werken.

Het evenement vond plaats op 26 locaties door heel Nederland: van Spannum tot Goes en van Heemstede tot Eibergen. Van een modderig terrein bij de boer in Uddel om bomen te planten, tot een Q&A met Nynke Laverman in theater Het Speelhuis in Helmond. 25 duurzame, sociale en inclusieve ondernemers die zakelijke klant zijn van Triodos Bank, openden in heel Nederland hun deuren. Er waren rondleidingen, workshops, presentaties,
voorstellingen of men ging buiten aan de slag.

Ook het duurzaam gebouwde hoofdkantoor van Triodos Bank werd opengesteld voor bezoek. Tijdens een bezoek waren er presentaties en rondleidingen over het gebouw, de natuur en de kunst en maakten de deelnemers kennis met diverse medewerkers van Triodos. Bij elke locatie vonden één of meer bijeenkomsten plaats in verschillende tijdsloten. Deelnemers werden welkom geheten door een Triodos medewerker en de ondernemer en werden daarna uitgenodigd om actief mee te doen aan het programma. Het bood de community de mogelijkheid om hun kennis te vergroten en elkaar te ontmoeten en te verbinden aan de gezamenlijke missie om de wereld mooier te maken.

Concept

De missie van de Triodos Bank is om geld in te zetten voor een mooiere wereld. Het geld van spaarders en beleggers wordt uitgeleend aan of geïnvesteerd in ondernemers en projecten die de wereld duurzamer, socialer en inclusiever maken. Daardoor wordt de veranderkracht groter. Particuliere en zakelijke klanten en medewerkers van Triodos Bank delen hetzelfde gedachtegoed: investeren in een wereld die duurzamer, socialer en inclusiever is. Een
bijzondere netwerkdriehoek die elkaar graag wil ontmoeten om kennis uit te wisselen en elkaar te inspireren: een community van gelijkgestemden.

We ontwikkelden op zaterdag 19 november 2022 een ontmoetingsplek voor deze community op 26 locaties in heel Nederland tijdens de Triodos Made for Change Dag. Een nieuw initiatief dat naadloos aansloot op de campagne Made for Change: changemakers (elkaar) laten inspireren op grote en kleine veranderingen.

Met de Made for Change Dag kon Triodos Bank aan spaarders en beleggers laten zien dat hun geld veranderkracht heeft. En dát konden spaarders en beleggers ervaren: zien, horen, voelen, proeven, ruiken bij 25 ondernemers en op het kantoor van Triodos Bank op Landgoed de Reehorst. En daarmee beleefden zij dus hoe zij ook bijdragen aan een mooiere wereld. De sociale ondernemers, de bankierende klanten en de bevlogen medewerkers waren door corona lange tijd niet in staat geweest om elkaar te ontmoeten. Dat de behoefte groot was, en het concept van het evenement aantrekkelijk, bleek uit het animo direct bij de uitnodiging bij alle doelgroepen. Het verwachte aantal aanmeldingen werd snel overschreden.

Deze dag, inclusief alle communicatie voor en na het event, is ingezet om als community samen de veranderkracht te voelen. Om andere changemakers te ontmoeten. En te ervaren dat je ook als individu (hoe klein ook) kan bijdragen aan een mooiere samenleving. En deze ervaring werd ondersteund door de verhalen van de bevlogen ondernemers ook te delen in het magazine De Kleur van Geld, op het digitale platform en in social media zodat niet alleen de bezoekers de veranderkracht van geld konden ervaren, maar álle klanten.

Het evenement was gericht op het creëren van een duurzame beweging en het versterken van de gemeenschap. Het is als onderdeel van de campagne ‘Made for Change’ een belangrijke aanjager in de community building van Triodos Bank. Er gaan meer initiatieven volgen om elkaar te ontmoeten en samen de veranderkracht te ervaren en uit te dragen.

Doelstellingen:

1. Hoofddoel: Community versterken
Triodos Bank zet dit evenement in om haar community (particuliere klanten, zakelijke klanten en medewerkers) te versterken. Dit evenement brengt veranderaars samen en versterkt de band met Triodos Bank en haar missie om de wereld samen duurzamer socialer en inclusiever te maken.

Concrete doelstellingen in cijfers, opgesteld in augustus 2022
- Deelname zakelijke klanten: 20 ondernemingen
- Deelname particuliere klanten: circa 2.000 personen
- Aantal aanmeldingen (rekening houdend met no show van 25%): circa 2.500 personen
- Beoordeling zakelijke klanten: 8
- Beoordeling particuliere klanten: 8

Betrokkenheid vergroten met de missie van de bank
Steeds meer banken claimen duurzaam te zijn. Alleen Triodos Bank kan deze claim echt bewijzen. Door een tastbaar evenement te maken om te laten zien wat er met het geld van spaarders en beleggers gebeurt.

Na twee voornamelijk digitale jaren (corona) waar de verbinding met klanten via twee platforms plaatsvond (De Kleur van Geld en Ondernemers Made for Change) was het tijd voor een groot live evenement. Zodat klanten zelf konden ervaren dat hun geld veranderkracht heeft. Waar ze elkaar en de bank konden ontmoeten.

3. Binding met Triodos Bank vergroten
- NPS verhogen*
- Klantduur verlengen*
* deze doelstellingen zijn meetbaar op lange termijn

Impact
 

1. Particuliere klanten
- Bereik met communicatie: 245.000
- 3.241 aanmeldingen (rekening houdend met no show van 25%)
- Verwachte opkomst: 2.500 personen
- Werkelijke opkomst: 2.628 personen (no show 19%)
- Gemiddelde waardering: 8,3

Er was plek voor 2.000 deelnemers. Na 24 uur waren bijna alle events volgeboekt. Er is snel ruimte gecreëerd voor 2.500 deelnemers. Uiteindelijk was de opkomst zelfs nog hoger: 2.600. 130% hoger dan de doelstelling. De beoordeling van het event was +0.3 hoger dan de doelstelling.

“Initiatief dat laat zien hoe kleine en grotere veranderingen praktisch, dus ook financieel tot stand komen: inspirerend!” 

“Een fijne manier om direct resultaat van je investering te zien.”

2. Zakelijke klanten
25 enthousiaste ondernemers openden net als Triodos Bank zelf, hun deuren en in de uitvoering droegen nog bijna 10 ondernemers bij aan de dag.
- Op de 25 locaties waren bijna 150 personen vanuit de ondernemers voor de Made for Change dag in touw.
- Gemiddelde waardering: 8,4 met een uitgesproken intentie om volgende keer weer samen te werken.

“Wij zijn erg trots op onze verbondenheid met Triodos Bank.”

In eerste instantie richtten we ons op een programma met 20 ondernemingen. Het aantal ondernemingen is met 25% vergroot. Bijkomend voordeel is dat er nog 10 ondernemingen een bijdrage konden leveren op een andere manier. De beoordeling was +0.4 hoger dan de doelstelling.

3. Medewerkers Triodos
- aantal deelnemende medewerkers: 80 personen (20% van Triodos Bank medewerkers)
- Gemiddelde waardering: 8,4.

Het event heeft bijgedragen aan hun trots op de organisatie en verbinding met klanten. Daarnaast bleek het ook een boost te geven aan het team gevoel.

4. Opdrachtgever Triodos Bank
Een gewenste doelstelling die toch meetbaar bleek: stijging van NPS. Er was een onverwachte stijging van NPS in november: NPS oktober -4, NPS november 1 en NPS december -4. De correlatie valt niet te bewijzen maar de stijging is opvallend aangezien er verder geen andere activiteiten of campagnes waren geprogrammeerd.

Reactie opdrachtgever:
Met dit event hebben wij aan meerdere belangrijke doelstellingen invulling gegeven:
1. Er is gezorgd voor binding en betrokkenheid met de missie van de bank
2. Dit evenement gaf invulling aan het onderdeel zijn van onze community
3. En aan het onderscheidend vermogen van Triodos Bank
4. En vormde een bewijs van onze transparantie

 

Je kunt bij de jurypresentatie van deze en vele tientallen andere top events zijn. Kom dan in de middag naar Learn from the Best tijdens de Gouden Giraffe Event Awards op maandag 3 april, TheaterHangaar:



De Gouden Giraffe Event Awards 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door deze eventhelden:

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.