Gerd De Bruycker (Cisco): 'In Azie al weer fysieke events, hier tot na de zomer niet'

20-02-2021 - EventBranche.nl sprak met Gerd De Bruycker, Marketing Director EMEA: Strategy & Planning, Chief of Staff, Integrated Marketing, Event Marketing bij Cisco. Hij spreekt over een hunkering om live te ontmoeten, maar juist ook over de realiteit: 'Wij mogen tot na de zomer geen fysieke events plannen. In Azië zien we wel weer fysieke events, maar bijvoorbeeld ons grote interne sales event van augustus zal digitaal plaatsvinden.'

Gerd De Bruycker is naast zijn stategische marketingrol binnen Cisco EMEA en uitgesproken 'eventman', ook gewoon een ontzettend sympathiek persoon. EventBranche.nl maakte dan ook gretig gebruik van zijn toezegging om met elkaar online te spreken over hoe events en expeirences nu en straks een rol spelen binnen de marketing en communicatie van Cisco:

Gerd De Bruycker (Cisco):

Zijn jullie helemaal digitaal of gebeurt er nog wat fysiek?
'Wij zijn momenteel volledig virtueel. Het is wel grappig om te zien, want een aantal jaar geleden had ik in het event-team een specialist digital marketing aangenomen, omdat we toen al zagen hoe belangrijk digital was, en hoe platforms en dergelijke zelfs voor fysieke events een belangrijke rol kunnen spelen. Daar plukken wij nu de vruchten van, omdat we veel kennis hadden van wat mogelijk is qua technologie en platforms en dergelijke.'

Hoe zien de komende weken en maanden er voor jullie uit?
'Cisco is een Amerikaans bedrijf, dus dan weet je dat het heel voorzichtig wordt. Wij zitten al een jaar thuis. Wij mogen geen fysische events doen tot na de zomer. En online is niet hetzelfde als fysiek. Iedereen is aan het hunkeren om samen te komen, maar online zie je andere zaken.

Wij zijn onmiddellijk begonnen alles digitaal te doen. In het beign probeerden we fysieke events met alle componenten naar de online wereld te trekken. 

Hoe was jullie reis in online event-land?
'Aantal deelnemers in het begin maal 4, maal 5. Een enorme piek. Ook in het aantal webinars dat we deden. Maar sponsoring, wat is online nog je ROI vergeleken met een fysiek event? En hoe engageer je jouw deelnemers en hoe doe je networking online. Dan is het echt een compleet ander medium QUa tijdzone en taal heb je ook nog belangrijke componenten van verschil. En na die spike is dat weer na beneden gegaan. Webinarfatigue. Er ontstond ook echt webinar vermoeidheid. Maar heb je bij jouw online evenement goede content en goede communicatie dan blijven deelnemers komen, kwalitatieve deelnemers ook.'

Wat zijn de tips van Cisco voor goede online events?
'Het is echt een ander kanaal, een andere manier. Kijk hoe wij nu spreken. Recht staan is beter, meer interactief. Denk ook aan de kwaliteit van de microfoon, ik zit nu met een headset, omdat de buren aan het klussen zijn. Wij sturen onze sprekers een set op. De ene spreker volume omhoog, de ander naar beneden. Sessies online veel  korter to the point. Meer sprekers, veel meer afwisseling. Je bent online zo snel afgeleid. Daar evolueren we allemaal. Tussen sprekers beetje entertainment, video, branding, een live post, we leren iedere dag bij. De kleine elementen dragen samen bij aan de juiste experience. Bij sprekers zie je ook dat fysieke sprekers die in real life fantastisch zijn, maar die online niet hetzelfde leveren. Goede installatie. Een goede virtuele spreker die in 12 -15 minuten echt iets over kan brengen. Het zijn de kleine dingen samen die het verschil maken.'

Wanneer komen de fysieke Cisco evenementen weer terug?
'We zien nu al fysieke evenementen in Azie. Het zal geleidelijk aan gaan, maar we gaan absoluut terugkomen en grote conferenties doen, absoluut. De vraag die mij ook echt bezighoudt, is hoe gaat een hybrid-concept eruit zien en moet het wel hybride zijn, is dat de juiste oplossing? Op C-level met een klein aantal mensen samen komen en dan nog 5 op kantoor online? Is dat dan hybrid? Persoonlijk denk ik dat de hele grote events baat hebben om hybrid te gaan. De kwaliteit-deelnemers komen dan fysiek bijeen en online ga je naar de massa, waar je ook veel meer aan brand awareness doet.'

Hoe gaat de verhouding fysiek live, hybride en online er straks uitzien?
'Wij zijn natuurlijk ook al jaren bezig om bij Cisco Live te streamen, maar de fysieke experience was altijd veel belangrijker dan de focus op de broadcast. Ik denk dat het nu op dezelfde hoogte gaat komen, geproduceerd met andere teams, misschien gaat de content zelfs anders zijn, met een veel breder publiek, maar ook meer werk. En ga je die twee experiences samenbrengen? Of hybride ook de oplossing is voor kleine events, dat is voor mij een vraagteken.'

Met fysieke events gaan we veel meer naar de experience, met nieuwe formats, naar kleinere groepen, discussies die je enkel fysiek kunt doen en daar waar contentdeliverence centraal staat, gaan we dat online doen.

Heeft Cisco een routekaart voor haar eigen evenementen?
'We zijn over een routekaart aan het discussieren. We zouden nu een groot Cisco Live event doen in Amsterdam, dat gaat niet door, maar we hebben besloten om een wereldwijd, virtueel Cisco event te doen, over drie tijdzones. Met ook specifieke content per regio. Dat gaan we doen eind maart begin april. Daarna gaan we kijken hoe ver het staat het met vaccinatie en wat kan er wel en wat niet per land. Om een idee te geven: ons grote interne sales event in augustus is nu al besloten om virtueel te gaan doen, omdat we voor dat soort grote events ruim op tijd moeten kunnen plannen.'

Zijn de eerste events straks intern of juist naar relaties of andere externen?
'Het zal alle twee zijn. Het feit dat iedereen bij ons thuis zit...we gaan absoluut mensen terug op kantoor krijgen, alleen al voor fysieke meetings en om mensen te zien... Maar we zijn een bedrijf als ieder ander, er moet geld binnenkomen, dus moeten we weer demo's en trials doen, producten verkopen. Dus workshops komen er weer aan, maar eerst in kleinere omgevingen met beperkte aantallen deelenemers en dan geleidelijk aan upscalen. Het eerste op mijn radar: Cisco Live 2022. Daar gaan we een fantastisch evenement van maken in Amsterdam.'

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners