4 juli 2008

FZ Columnist geeft branche rapportcijfers

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

FZ Redacteur Sjoerd Weikamp stelt ieder FZ Magazine een vraag aan Jan Brands (VECTA). Dit keer de schone taak aan Brands om eens te vertellen wat er echt goed gaat in onze branche.

FZ Redacteur Sjoerd Weikamp stelt ieder FZ Magazine een vraag aan Jan Brands (VECTA). Dit keer de schone taak aan Brands om eens te vertellen wat er echt goed gaat in onze branche.

Ik merk dat onze column als insteek vaak iets negatiefs heeft, zaken die niet goed gaan zijn natuurlijk ook het meest interessant om te bespreken. Maar met de zomer die al begin mei lijkt te zijn begonnen, kan ik het toch niet laten: geef eens jouw persoonlijke top 3 van zaken binnen en rondom de evenementenbranche, waarin wij als Nederlandse evenementenbranche uitblinken en waarom? Waar zij wij nou echt goed in Jan?

Sjoerd, de eerste warme dagen brengen jou in een zonnige stemming. Dat is mooi. Maar is er genoeg jolijt om met een toetertje en een vlaggetje rond te lopen? Ik denk het wel, want ik heb niet genoeg aan een top drie. Het is daarom een top zeven geworden. Zeven rapportcijfers voor het zomerrapport.

Economie: 9,5
Complimenten voor de hele branche! De spreekwoordelijke Hollandse handelsgeest is springlevend. Onze ondernemers, met name in het midden- en kleinbedrijf, doen het goed. Er wordt veel geïnvesteerd en samengewerkt. De omzet bij organiserende en toeleverende bedrijven bereikt grote hoogten. Schattingen lopen op tot een volume van wel 4 miljard! Dit besef dringt langzamerhand ook tot de politiek door. De industrie zorgt voor werkgelegenheid, belastinginkomsten en drijft het bruto nationaal product op. De evenementenbranche als duvelstoejager van de economie!

Rekenen: 8
Rekenen is enorm vooruitgegaan. Voor kostenramingen worden niet langer sigarendoosjes en servetjes gebruikt. Bedrijven zijn zelfverzekerder, ze hoeven zich niet langer te verdedigen voor de ‘hoge’ kostprijs, maar kennen het belang van hun toegevoegde waarde en handelen daar ook naar. Met als gevolg transparantie in de kostprijs en de gezondste winstmarges ooit.

Gedrag en vlijt: 9
Heel hard gewerkt! De branche wordt steeds bedrevener in het afleggen van verantwoordelijkheid over het nut, effect en de doelmatigheid van evenementen. “Meten is weten” is de leus en men handelt ernaar. De opbrengst van de bestede euro is niet langer onbestemd, maar draagt verdedigbaar bij aan de bedrijfsdoelstellingen.

Taal: 6-
Net een voldoende maar hier bevindt de branche zich nog in de gevarenzone. Het gebruik van te veel Engelse leenwoorden zoals ‘events’ en ‘imagineering’, maakt dat we voor Nederlandse taal maar een krappe voldoende ‘scoren’. Maar een zesje is eigenlijk nog best goed als je ziet hoe veel woorden gebruikt worden om iets wat geen ‘hogere wiskunde’ is, er toch op te laten lijken. Dat hebben we toch niet nodig?

Creatieve vorming: 9
Creativiteit en expressie; Nederlanders zijn er goed in. En dat is te zien aan de kwalitatief hoogstaande evenementen, die niet alleen aansluiten op de belevingswereld van de bezoeker en voldoen aan de eisen van de opdrachtgever, maar bovenal verrassend en inspirerend zijn. Soms prikkelend, af en toe met risico geprogrammeerd, maar zeer creatief omdat ze buiten de platgelopen paden treden. Met veel gevoel voor het schone, de esthetiek, maar ook met een grote dosis innovatie en inspiratie.

Maatschappijleer: 8
Knap gedaan. Volgens onderzoekers zijn evenementen hard nodig voor een bloeiend sociaal klimaat. Ze vormen een samenbindend element, zorgen voor toenadering, verbroedering en vlakken de harde kantjes van het bestaan af. Op het gebied van de zakelijke evenementen dragen de bedrijfsevenementen, -uitjes, studie- en werkreizen, beurzen en congressen in belangrijke mate bij aan het bedrijfsresultaat. Ze zorgen voor een goede sfeer op de werkvloer, vergroten het welzijn en de loyaliteit van medewerkers en creëren meerwaarde en merkbeleving voor klanten en afnemers.

Aardrijkskunde: 9
Ga zo door! Nederlanders doen het namelijk erg goed in het buitenland. En dan bedoel ik niet alleen Hans Klok die half Vegas weggetoverd heeft, André Rieu die zelfs Oostenrijkers nog leert walsen of Jan Smit die in Duitsland erg geschlagt is, maar ook ‘tentenboeren’ die tot in Peking leveren of organisatoren die gigantische feesten in Spanje organiseren. Veel speelt zich in de ons omringende landen af, maar wat te denken van een Brabants bedrijf dat in de opkomende Russische markt lokale entrepreneurs ondersteunt in het opzetten van hun nieuwe entertainmentindustrie. Hiermee ontstaan er prachtige winstgevende initiatieven die voor alle betrokken partijen rendement opleveren. Steeds vaker slaan de Neerlandsche bedrijven dus over de grenzen hun slag. Dat is te merken aan de vragen die er bij VECTA binnenkomen. “Hoe zetten we een buitenlands bedrijf op?” “Wat zijn de regels bij het terugvorderen van BTW in het buitenland?” En helaas voor ons: “Zijn er ook vergelijkbare brancheverenigingen in het buitenland?”

Kortom, het is tijd voor de dames en heren uit de evenementenbranche om voor de zomervakantie nog even bij de familie langs te gaan. Met zo’n rapport zal de portemonnee vast wel open gaan.