6 oktober 2006

Floriade 2012 wil af van ‘stoffig’ imago

Rubrieken

De Floriade 2012 in de regio Venlo wil af van het ,,stoffige'' imago van de vorige twee Tuinbouwtentoonstellingen. ,,Het merk Floriade is aan een opfrisbeurt toe''. Dat zei voorzitter Nico Koomen van de Nederlandse Tuinbouwraad dinsdag in Venlo tijdens de presentatie van de toekomstplannen door de organisatie van Floriade 2012.

Waar de vorige Floriades vooral een ouder publiek trokken, mikt de Floriade 2012 met name op jonge gezinnen. Het moet leuk worden om de Floriade te bezoeken, vinden de organisatoren. Daarom worden rondom de centrale tuinbouwtentoonstelling vier groene projecten gepresenteerd die vooral jong publiek en media moeten lokken.

De komende Floriade wil leren van de tegenvallende resultaten van de vorige in de Haarlemmermeer in 2002. Die trok met 2,3 miljoen bezoekers veel minder belangstellenden dan verwacht en maakte een miljoenenverlies. Bovendien viel de media-aandacht tegen. Daarom wil Floriade 2012 allereerst projecten organiseren die veel aandacht van de media trekken. Media-aandacht is immers gratis publiciteit, aldus de organisatie.
Om veel publiek te lokken, overweegt de organisatie de bouw van een grote outlet-store, waar op de Floriade gestalde producten goedkoop verkrijgbaar zijn. Daarnaast komt er een proeverij in bourgondische stijl en wordt gedacht aan een kinderboerderij met sprookjesbos. De organisatie probeert ook de World Jamboree 2012 plaats te laten vinden op het Floriadeterrein.
De komende Floriade zal meer cateraars aantrekken.'Het eten en drinken werd tijdens de vorige Floriade verzorgd door slechts één cateraar en dat veroorzaakte zeer hoge prijzen', aldus de organisatie.

De Floriade presenteerde dinsdag in Venlo een keur aan plannen, zoals de presentatie van ,,geurkolommen'' in gebouwen, de toekomst van biobrandstoffen en het vervangen van airco's door het plaatsen van planten en bomen in kantoren.