Festivalsponsoring maakt definitief plaats voor extraperience

18-01-2019 - BOE19 - De internationale bezoekers van #BOE19 kwamen met vele tientallen naar de inhoudelijke sessie over de Corporate Vision in Nederland als het gaat om de inzet van eventmarkeing en live communicatie. Vanuit het idee: Nederland Festivalland kwam daar ook de festivalspsonsoring of uberhaupt sponsoring van een event voorbij. De nieuwe maatstaf: extraperience.

Extraperience? Ja het woord is al wel eens ergens gebruikt, maar het is onze poging om een term de wereld in te slingeren, want daar staat de marketing- en communicatiebranche nou eenmaal om bekend. En het staat symbool voor iets wat gelukkig al enkele jaren in ons land gaande is: geen ouderwetse sponsoring of drankjes weggeven, of een activatie van duizend in een dozijn, maar beleving. Extra beleving. Extraperience zo u wilt. Laten we dan wel meteen een definitie eraan vastkoppelen:

de ~ extraperience(s) - combinatiewoord van extra en experience. Sinds eind tweede decennium van de jaren 2000 de maatstaf voor sponsoren van evenementen, festivals en congressen. Extraperience duidt op de invulling van de sponsoring: dit heeft niets meer te maken met logo's tonen, vlag gezwaai of een product aanbieden. Extraperiences zijn sponsoringacties/events/activatie die bijdragen aan de beleving (lees: experience) van de bezoeker(s). Veelal wordt extraperience als voorwaarde gesteld door de festivalorganisatie.   

EventBranche.nl zette 3 prachtige voorbeelden op een rij:

Miele Powerwash

Festival: Lowlands 2017
Merk: Miele
Extraperience: Miele Powerwash
Bezoekers van Lowlands stapten in de wereld van de Miele wasmachine, kregen een ongekende wasmachine party, kwamen er weer fris uit en ondertussen waren kleren gewassen en gestreken en kon je er weer fris tegenaan.

Wagner Moto Cross Pizza Delivery

Festival: Zwarte Cross
Merk: Wagner
Extraperience: Wagner Moto Cross Pizza Delivery
Wagner verkocht pizza's op het Zwarte Cross festivalterrein, maar zocht naar een extraperience in lijn met het festival en dus de festivalbezoekers. De pizzagigant kwam met pizzabezorging op de festivalcamping.

 

PepsiMAX Friend Finder
Festival: New Look Wireless Festival
Merk: PepsiMAX
Extraperience: PepsiMax Friend Finder
Het schijnt dat bijna 1/3 van de festivalbezoekers hun vrienden verliest op een festivalterrein en zelfs in het tijdperk van de smartphones is het lastig iemand terug te vinden in alle drukte. Pepsi kwam daarom met de Friend Finder.

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners