Festivalseizoen+2018%3A+trends+%26+ontwikkelingen
Nieuws

Festivalseizoen 2018: trends & ontwikkelingen

Festivals zijn tegenwoordig meer dan alleen een goede muzikale line-up. Het zijn creatieve broedplaatsen binnen een minimaatschappij waar veel wordt geëxperimenteerd en recente onderwerpen onder de loep worden genomen. Welke trends en ontwikkelingen bepalen het festivalseizoen van 2018? EventBranche maakte een lijstje:

Festival trends & ontwikkelingen
1. Festivals zijn niet langer eendaags
Tegenwoordig zijn festivals eerder mini-vakanties met uitgebreide campings en een hoog experimenteer-gehalte. Hier zit echter wel een prijskaartje aan. Zo blijkt uit een onderzoek van Moneyou dat de kaartprijzen van grote festivals de afgelopen jaren met 5,5% is gestegen. 

2. De foodprogrammering is bijna net zo belangrijk als het muziekaanbod
Inmiddels zijn er zelfs festivals met een eigen foodline-up zoals DGTL en Best Kept Secret. Hierdoor loopt de foodtrucktrend op zijn einde, net als foodfestivals.

3. Bottum-up festivals met een specifieke doelgroep zijn in trek
Dit festivals voor een specifieke en afgekaderde doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan MadNes; een skate en surffestival op Ameland of Healthyfest; waar sport, mind, food & friends centraal staat. Ook bij de foodfestivals zie je dit terug; Sushifestival, Speciaalbier Festival en Vegan Food & Drink Festival.

4. Traditionele snacks met een twist
Hamburgers en patat blijven ongekend populair op festivals maar het aanbod wordt verrassender en creatiever. Denk aan een patatje parmezaan of een zeewierburger. Ook het aanbod aan vegan, vegetarisch en vleesvrij eten wordt steeds groter.

5. Milieu schade en verspilling is top of mind
Door de grootschaligheid van festivals is duurzaamheid, de ecologische footprint en het reduceren van afval heel belangrijk. Van Green Teams, waterbesparing systemen, recycelbare producten tot duurzame verlichting. Ook de overheid is bezig met het beperken van milieuschade. Zo zal er vanaf 2020 sprake zijn van een belasting per festivalbezoeker én voor festivalorganisaties voor het gebruik van de openbare ruimte.

6. VR & Augmented Reality apps bieden bezoekers nieuwe manier van navigeren
Denk bijvoorbeeld aan Wizzymaps, Woov of Capitola. Allemaal handige apps om op een unieke en visuele manier de belangrijkste punten zoals de bar, WC's, foodstands, diverse podia én vrienden te vinden.

7. Chatbots geven festivalorganisatoren nieuwe mogelijkheden
Een persoonlijke beleving is lastig te realiseren als er tienduizenden bezoekers naar je festival komen. Met chatbots is een Facebookberichtje/belletje of mailtje naar de festivalorganisatie overbodig geworden. Deze intelligente assistent is interactief, weet het antwoord op al je vragen en zorgt dus voor meer engagement. Dit bespaart de organisatie tijd en bovendien verzamelt de chatbot waardevolle data om het festival te crowdshapen.


De leukste activaties op Nederlandse festivals door de jaren heen:

Miele Powerwash op Lowlands                                          Neuro-experiment van Grolsch

 


Brand Bierkrat speciaalbieren terras op Pinkpop                Wagner Pizza Delivery op de Zwarte Cross

 

Make Your Malibu Movie op Riverdance Festival                  Haribo Snoephuis Experience op Mysteryland

 

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.