11 juli 2017

Festival vibe klinkt door in zakelijke evenementen

Door Maartje Springer
EVENEMENTENBUREAU - Het festivalseizoen is in volle gang en ieder jaar lijken er wel meer bij te komen. Niet voor niets, want een festival is de perfecte plek voor een ongedwongen ontmoeting. Je bindt verschillende mensen aan je en het werkt merkversterkend door de keuze voor locatie, thema, muziek en duur. Ook op zakelijk gebied wordt steeds vaker voor een festival als eventvorm gekozen. Obsession Evenementen & Communicatie organiseerde er in juni alleen al drie.

Het mooie van een festival is dat het veel mensen aanspreekt, omdat er voor elk wat wils te vinden is. Foodtrucks met een keur aan smaken, hoekjes met gevarieerde muziek, optredens van verschillende artiesten. Bovendien versterkt de trend zichzelf, want het aanbod van entertainment, decors en catering voor festivals wordt ook steeds groter. Zij bieden flexibele materialen en diensten, die op heel veel verschillende locaties zijn in te zetten. Ook op het terrein van een bedrijf zelf. Dat is weer gunstig in verband met de werkkostenregeling.

Chique of verrassend
Een festival biedt ook veel mogelijkheden voor een conceptuele aanpak, die het doel van een evenement versterkt. Voor de opening van het nieuwe pand van Hofmeester in Rotterdam, bedachten we een vorstelijk festival. Een echt Rotterdams feestje voor klanten, relaties en medewerkers. Bij Hofmeester is de klant koning. Daarom kozen we voor een chique uitstraling, met hoogwaardig entertainment en food. Heel anders was dat voor het 35-jarig jubileum van Hans Anders. Bij hen ging het juist om het versterken van een gevoel van trots op het bedrijf. Doel was om de medewerkers op hun eigen hoofdkantoor ‘welkom thuis’ te heten. Buiten richtten we een festivalterrein in met catering, muziek, theater en een open podium. De medewerkers werden als helden ontvangen en verrast op een avond vol vertier.

Ontmoetingen met impact
Obsession werkt op het snijvlak van evenementen én communicatie. We zien het als uitdaging om de inhoud van de opdrachtgever te vertalen naar de juiste vorm. Of dat nu een groot internationaal congres is voor het EU voorzitterschap, een productintroductie van Peugeot of een publieksevenement in de vorm van een festival. De ontmoeting tussen mensen staat altijd centraal. Communicatie is daarin een onmisbare schakel, omdat communicatie een evenement versterkt. www.obsession.nl