
Bij de 4Daagse in Nijmegen gaat het om crowd management. Hierbij is het belangrijk om proactief maatregelen te nemen. Dit allertering en alarmering van de deelnemers/bezoekers genoemd. Daarvoor heeft de stichting 4DAAGSE een geautomatiseerd systeem om drukte te meten op de parcoursen, waarbij er zelfs voorspellingen gedaan kunnen worden tot 50 minuten van te voren.
'Tijdens de 4Daagse worden er in het informatiecentrum verschillende bronnen gebruikt zodat er een situatieanalyse gemaakt kan worden. Wanneer er een incident is, dan wordt deze informatie naar de commandolijn/organisator verzonden die dan kan inspringen op het evenement. De methode die gebruikt wordt, is te vergelijken met die van hulpdiensten als de politie. N.a.v. de informatie kunnen er in een vroeg stadium maatregelen genomen worden als er iets niet goed lijkt te gaan. Het informatiecentrum ziet bijvoorbeeld hoeveel mensen er naar een controle post of medische post komen, Zij kunnen deze post dan inlichten en hen vertellen dat het over bijvoorbeeld 15 minuten erg druk wordt. De post kan dan zorgen voor genoeg 'mankracht', aldus Ardo van Kampen, die sprak op het kennispaviljoen van EventBranche.nl op Festivak.
Tot slot van zijn lezing deed Van Kampen nog een voorspelling: 'Waar we nu nog meten met RFID-chips verwacht ik dat de 4DAAGSE vanaf 2016 met de GPS van smartphones kan en mag gaan werken.'