16 november 2011

Festivak 2011 nieuws: bezoekers van hoog niveau en twitterrel

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

FESTIVAK - Beursdag 1 van Festivak is inmiddels in volle gang. Opvallend: het niveau van de bezoekers is hoog. Van de directeur van SAIL, Mental Theo en Jan Smeets (Pinkpop) tot de bekende gezichten uit de zakelijke eventbranche.

Wel meteen lichte opschudding online, want studentengroepen werd de beursvloer geweigerd en startten een twitterbombardement. Eventplanner.be noemde de online opschudding al een twitter-rel. De organisatie haakte direct in op de twitterdiscussie door uit te leggen 'dat klassen niet toegelaten worden op deze business to business beurs'.

Bezoeker en social media expert Gerrit Heijkoop van Triqle analyseerde de timeline en vatte de opschudding samen met een storm in een glas water, dat een uur aanhield. 'Het laat in ieder geval zien dat je als organisatie niet de baas bent over social media. De kern is: je moet goede en authentieke klantenservice leveren. Als je in het voortraject niet volledig duidelijk bent over wie wel en niet naar binnen mag. Dan loop je kans dat zoiets gebeurt. Dit had wellicht voorkomen kunnen worden, door betere communicatie vooraf, of een sympathieke oplossing ter plekke.' Heijkoop benadrukt wel dat dit geen waardeoordeel is over de student, dan wel de organisatie.

De organisatie besloot met de stap naar de RAI dat met name het bezoekersniveau van hoge kwaliteit moet zijn, vandaar de keuze om de studenten te weren. Inmiddels is ook het inhoudelijk programma in volle gang en spreken onder meer Jan Smeets (Pinkpop) en Henk Westbroek.