
Afgelopen weekend vond de bokswedstrijd van de eeuw plaats in Las Vegas: Mayweather vs Pacquiao. Wilde je erbij zijn moest je diep in de buidel tasten, 3.000 dollar voor het goedkoopste kaartje, en voor twee nullen extra zat je naast de ring. Om het op TV te mogen bekijken moest je 100 dollar neertellen…
Met dit voorbeeld in mijn hoofd dacht ik terug aan een recente IDEA-bijeenkomst. Daar sprak Claudia Koehler van Vok Dams, die ik eerder ontmoette in Sevilla bij de Eubea uitreiking. Ze trapte af met een beschrijving van de traditionele marketingcommunicatiemix met alle instrumenten, waaronder ‘live’ als één van de onderdelen. Ze stond vanzelfsprekend stil bij de kracht van het event als marketingtool en de kwalitatieve impact ervan. Iets wat wij, als eventspecialisten allang weten natuurlijk, maar ze ging een stapje verder. ‘Live’ wordt belangrijker dan de andere kanalen en vormt het hart van de mix! Als je dat leest met Mayweather en Pacquiao in je achterhoofd begrijp je denk ik wel waar ik naar toe wil. Voor de traditionele marketeer misschien een plaatje wat wellicht nog ver van het bed is. Maar voor ons een ontwikkeling waar we letterlijk middenin zitten.
‘Live’ wordt belangrijker dan de andere kanalen en vormt het hart van de mix!
Je ziet dat ‘live’ zich heeft ontwikkeld als hét onderdeel waar mensen gemotiveerd worden hun ervaring en belevenissen te delen door middel van Twitter, weblogs, en het uploaden van selfies op instagram. En dat ‘live’ content vormt voor commercials en DM-campagnes. Je ziet steeds meer vooraanstaande merken als Lamborghini en Red Bull, maar ook de Museumvereniging in Nederland, die ‘live’ centraal in hun marketingmix hebben geplaatst.
Nu alleen nog de kans om eerder aan tafel te komen bij die marketeers. Door de verandering van de positie van ‘live’ kan de toepassing ervan veel meer impact hebben, als je aan de ‘kopse’ kant mee kan denken over de strategie en toepassing ervan. We worden nog te vaak gevraagd om een evenement te bedenken als aanvulling op de mix, terwijl het een veel prominentere plaats kan innemen met (nog) meer rendement. Dus, marketeers van Nederland, gebruik de kracht van ‘live’ en betrek ons eerder!
Maarten Hogenhuis (IDEA bestuurslid / Xsaga)
Nog geen lid van EventBranche.nl?