6 januari 2017

'Events de hoofdrol in marcom-mix? Nee joh, wij zijn veel meer dan dat'

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

REDACTIE EVENTBRANCHE COLUMN - Binnen 48 uur werden tot twee keer toe onze ogen geopend, met eigenlijk hetzelfde standpunt: 'Een evenemententraject, in een strategisch traject, waar live de hoofdrol speelt, gaat veel verder dan alleen maar marketing of communicatie. Het stuurt de ambities van een bedrijf, het wekt kernwaarden tot leven, het boost het hele bedrijf en zit in de buik van een organisatie.'

Het waren eigenlijk gewoon gesprekken, geen echte interviews. Gouden regel is dan in de journalistiek, gebruik die informatie voor de toekomst. Maar kan het niet bij me houden. Het is iets dat gedeeld moet worden, want dit is waar wij ook heilig in geloven, dit is de kracht van events in een bedrijf. De alles bepalende kracht en impact van een evenement wordt door bedrijf nu echt op waarde geschat en wat is het mooi om te horen dat dit gebeurt door de voorhoede van de evenementenbureaus.

Toch was het een soort off the record gesprek zonder dat er geheimen werden blootgelegd, maar laat ik de twee inspirerende gesprekken terugbrengen tot een gesprek met Pieter-Bas B. uit M. en Nicoline van S. uit L. En los van elkaar spraken ze over hetzelfde. De één maakte van een aanvraag om een moment te organiseren een compleet traject waarbij diverse 'momenten' rondom een jubileum niet zorgden voor een prachtig moment, maar voor een jaar waarin op meetpunt 1 (na meetpunt 0) de trots en verbondenheid met het bedrijf vele malen groter was geworden. De ander nam ons mee in een traject waarbij een bedrijf haar medewerkers wilde bijscholen in de hoop op verbetering en een afdeling uit de slachtofferrol wilde halen. Op advies werd een compleet strategisch ingestoken traject bewandeld, waarbinnen mensen echt geraakt werden. Zo werd de verantwoordelijkheid die de afdeling moest pakken, ervaren in een traject, werd de verhouding tussen afdeling en leiding blootgelegd en verbeterd en zo pakte een compleet ingedutte afdeling haar verantwoordelijkheid.

En daar zit je dan als redactie van het platform in de EventBranche. En ja, wij zijn en blijven er van overtuigd dat binnen alles wat marketing en communicatie is, het event het altijd wint van alle andere vormen. Maar de impact is dus nog vele malen groter, zoals deze interne trajecten blootleggen. Tijd om als redactie ook daar aandacht voor te hebben. Ben zo benieuwd wat de branche daar nu al over te melden heeft, kom maar door, hier onder dit artikel...