5 januari 2012

Eventprofessionals geven hun vooruitziende blik voor 2012

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENTBRANCHE 2012 - De Linkedin-groep EventBranche Nederland van EventBranche.nl is inmiddels uitgegroeid tot 4250 leden. Binnen de groep onstond een interessante discussie over hoe het eventjaar 2012 er uit zal gaan zien:

Bas de Jong, Promo Groep BV:
'In de eventwereld zal met name duurzaamheid een belangrijke stempel drukken op 2012. Zowel vanuit afvalbeheer tot duurzame reclamemiddelen. ECOPRINT 2012 Berlin komt eraan, de eerste commerciele beurs voor duurzaam geproduceerde reclamemiddelen. Daarnaast zullen waarschijnlijk steeds meer recyPE producten gebruikt gaan worden. Een interessante ontwikkeling dus.'

Marco van Elswijk, NEW WAY 2GO:
'Meerwaarde realiseren door de inzet van de juiste adviseurs en technieken.
Prijsvriendelijke kwaliteitsoplossingen en nog bewuster te gaan leven.'

Peter Bestebreurtje, Poken, ziet in zijn eigne product de hit van 2012:
'Papierloos organiseren! Alles lekker direct digitaal deelbaar... Hoe? Ieder doet het nu nog maar een beetje zoals het uitkomt en deels met hulp van QR. Half werk? Met Poken kun je werkelijk nu én direct 100% papierloos (brochures, audi, video én onderling uitwisselen exporteerbare socialbusiness visitekaartjes). Mooiste is, iedereen kan het, poken is 'very easy'.Er is nog wat onduidelijkheid over de weg naar 100% engagement én 100% papierloze evenementen. De verantwoordelijkheid nemen als organisator en waarom je dat dan zou doen, en hoe, daar gaat het nog om. Exposanten, sponsors en bezoekers zetten die koers niet direct uit, da's d'n organisator's werk.'

Janine Tijhaar, Kookzicht:
'Social media wordt nog belangrijker!! Personaliseren / klant centraal stellen. Er is geen sprake meer van klanten: maar van fans.... Je gaat de dialoog aan met je 'fans' en luistert heel goed via alle kanalen wat zij te zeggen hebben. Dit zijn zaken die al gelden maar voor ons nog meer prioriteit krijgen in 2012.'

Rob Captijn, BENG!:
'Wat zou het mooi zijn als de branche, opdrachtgevers in 2012 valide redenen geeft om voor ons prachtmedium te kiezen. http://tinyurl.com/dyf86lg '

Fons Thiesen, Laserforum:
'Think out of the Box, alleen hiermee krijg je aandacht. We staan in het buitenland bekend om het kijken maar niet betalen. Of zoals onlangs iemand zei, "More for less money". Als ik het vergelijk met Duitsland, daar wordt niet gezeurd over 'kan dit of dat goedkoper', als het concept klopt, dan heeft het zijn prijs. Out of the Box denken dus, hiermee kun je nog iemand triggeren zeker in 2012.'

Christoph Völcker, Depiano.nl:
'Het jaar 2012 wordt een uitdagend (=moeilijk!) jaar. De recessie zorgt voor veel minder vraag en de BTW verhoging maakt het extra duur, om live muzikanten in te huren. De regering heeft veel subsidies stop gezet en van daar stromen veel extra muzikanten in de zakelijke markt. De concurrentie is groot en de vraag beperkt. Dit zal voor een behoorlijke concurrentiestrijd zorgen. Ik verwacht voor 2012 dan ook niets anders, dan dat alleen de partijen met een sterk en uniek concept, een geoliede marketing machine, een concurrerende prijs en de beste kwaliteit overeind zullen blijven. Men zal dus op alle fronten aan de bak moeten. Niet alleen een mooi en representatief product. Je moet iets unieks hebben en dat moet je slim in de markt zetten.'