Eventorganisator met LEF? Zet Guerrilla Marketing in en zorg voor onvergetelijke ervaringen

12-11-2018 - U las het wellicht al in het EventBranche Magazine, het antwoord op de vraag: hoe zorg je ervoor dat bezoekers nog dagen napraten over jouw evenement? Steengoede inhoud en sublieme sprekers zijn uiteraard belangrijk. Maar vergeet ook niet een verrassende belevenis te bieden. Een ijzersterk inhoudelijk programma dat perfect aansluit op de behoeften van je doelgroep is de hoeksteen van elk evenement. Maar naast de inhoud zijn er nog andere belangrijke ingrediënten voor een geslaagd event. Denk aan de totaalbeleving, een creatief thema dat de zintuigen prikkelt en een paar verrassende, onvergetelijke elementen waar de mensen over napraten.

Om dit te bereiken, kunnen we veel leren van guerrilla marketing. Bij deze vorm van marketing maak je op een verrassende, fantasievolle manier contact met je doelgroep. Waarbij je beleving en interactie genereert met een creatief idee, zodat er een ‘wow’-effect ontstaat. Misschien ken je al wat klassiekers: de flashmob, de trap met (echt werkende) pianotoetsen, de draaideur in de vorm van een balletdanseres... Events lenen zich perfect voor guerrilla marketing.

Guerrilla Marketing kun je inzetten voor verschillende doeleinden:

  • meer plezier en beleving brengen in je evenement
  • merk activatie (er gebeurt iets rondom je merk)
  • een nieuw product of nieuwe dienst onder de aandacht brengen
  • free publicity krijgen
  • fans en ambassadeurs creëeren / een hechtere relatie opbouwen met klanten
  • mensen uitnodigen tot actie (productverkoop, website bezoeken, een sample uitproberen, etc.)


Hoe bedenk je die leuke, spraakmakende onderdelen?
Het lijkt misschien makkelijk om een pakkende actie te bedenken. Een flashmob? Een metershoog paard? Stroopwafels bakken in de vorm van je naam? Een verrassings-act op het toilet? The sky is the limit. Maar een guerrillamarketing-actie is pas écht raak als het perfect past bij het thema van het event, de behoefte van de bezoekers en de merkwaarden van de organisatie. Vanuit deze voorwaarden moet je de ludieke acties verzinnen.

Wat er vooraf gaat aan het bedenken van de creatieve invulling:

  1. 1.  in kaart brengen van de doelgroep, wat hun kenmerken zijn en waarom ze op jouw event zouden moeten komen?
  2. 2.  weten wat je wilt bereiken met jouw event. Met welke kennis, ervaringen en gevoelens gaan de bezoekers straks naar huis? Welke acties wil je dat ze nemen tijdens en na het event?
  3. 3.  bepalen van een overall thema voor je event dat een belofte inluidt voor de bezoekers. Bijvoorbeeld: ‘future proof worden op jouw vakgebied’, ‘je collega’s of vakgenoten (beter) leren kennen’, ‘persoonlijke ontwikkeling’… 4.  helderheid creëren over de merkwaarden van jouw onderneming.
  4. 5. bedenken van een aansprekende titel voor je event.


Met zo'n voorbereiding wordt het makkelijker om verrassende ideeën te bedenken. Randvoorwaarden begrenzen weliswaar de speelruimte, maar stimuleren de creativiteit. Vooral het gekozen thema en de event-titel bieden kansen voor creatieve invulling. Die kunnen het startschot vormen van een vruchtbare brainstorm.

Je event promoten met Guerrilla Marketing
Bezoekers enthousiast maken voor je event begint al bij de uitnodiging en de promotie ervan. Een uitgelezen kans om verrassende, out of the box ideeën in te zetten. Een paar fraaie voorbeelden:

■  Perry Sport Utrecht organiseerde dit jaar een verhuisrace ter gelegenheid van de opening van hun nieuwe vestiging (100 meter verderop) in winkelcentrum Hoog Catharijne te Utrecht. Tijdens de race moesten de deelnemers zo snel mogelijk de afstand afleggen met een verhuisdoos in de handen. Op een groot scorebord werden de tijden bijgehouden. Een sterke actie die veel media-aandacht kreeg en een overvolle winkel opleverde.


Foto: Perry Sport - Ruud Voest 

■  Ikea richtte in 2007 een aantal bushokjes in als mini huiskamer/zithoek ter promotie van de Design Week in New York.



■  Ter promotie van het Utrecht International Comedy Festival 2017 werd in een online campagne iedereen uitgedaagd om de eindgrap te bedenken voor een humoristisch detective filmpje getiteld: A Killer Joke en scoorde daar zowel media-aandacht als bezoekers mee.

■  Een Inspirinedoosje als uitnodiging voor een inspiratie-bijeenkomst over marketing en branding van ziekenhuizen. De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen stuurde  haar leden deze ludieke uitnodiging en mede hierdoor kwamen er twee keer zo veel aanmeldingen als bij vorige events. 



Er zijn ontelbaar creatieve mogelijkheden. Van entertainen tot teasen, van activeren tot co-creatie. De meest opvallende vondsten leveren nogal eens gratis publiciteit op. Door het inzetten van niet-alledaagse communicatiemiddelen val je extra op.



De guerrilla- benadering
Als event-organisator heb je veel contactmomenten en middelen tot je beschikking om bezoekers te activeren, ze iets te laten beleven. Van de uitnodiging tot de goody bag. Van de catering tot de sprekers. Op alle onderdelen kun je de de principes van guerrilla marketing toepassen. Dit doe je door elk programma-onderdeel verrassend te maken en op een fantasievolle manier te koppelen aan het thema.


Vijf tips om te komen tot ludieke, verrassende ideeën:
1.  organiseer een brainstorm waarbij je met een groepje van 3-7 personen (die een diversiteit aan functies en rollen hebben binnen het project) vrij associeert op het thema van het event. Genereer eerst zoveel mogelijk ideeën, zonder te oordelen, en laat vervolgens iedereen stemmen op de beste ideeën.

2.  laat je inspireren door events uit een compleet andere branche dan de jouwe. Bezoek regelmatig events en noteer alle ideeën die jou opvallen.

3.  laat je inspireren door festivals en culturele events.. Festivals bieden vaak veel beleving en fantasievolle onderdelen. Op het Bucketlist Festival 2017 in Utrecht bijvoorbeeld kon je ‘doen wat je altijd al eens wilde’. Vuurspuwen, trouwen, een insect eten, een printer of een auto in elkaar slaan. Een geweldig thema met veel verrassing, beleving en (inter)actie. Zou een event in de verzekeringsbranche hier bijvoorbeeld iets mee kunnen?

4.  denk ook eens aan communicatiemiddelen die normaal niet worden ingezet. De parkeerplaats, de toiletten, de wandelpaden, etc.

5.  Voeg een totaal onverwacht element toe. Soms werkt het goed om een element toe te voegen dat juist haaks staat op het thema. Om te ontregelen en te verrassen. Wat zou er gebeuren als je een ballenbak neerzet op een congres over gezondheidszorg? De bezoekers zullen zelf gaan bedenken wat de link is met het thema. Word je gezonder door te spelen? Stellen de ballen pillen voor? 



Hoe meet je de resultaten van een Guerrilla Marketing actie?
Dat hangt helemaal af van het doel van je actie. Welke resultaten wilde je bereiken? Blije bezoekers? Aandacht van de pers? Een verkoopgesprek? Productverkoop? Een sample- of offerte aanvraag genereren? Pas als je die voor ogen hebt kun je de resultaten inventariseren.

  1. 1. Vraag feedback van de bezoekers over de guerrilla-actie
  2. 2.  Inventariseer hoeveel respons je hebt gekregen (aantal verkoopgesprekken, geplaatste orders, sample-aanvragen, achterlaten e-mail adres, enz.)
  3. 3.  Inventariseer op sociale media de buzz rondom je actie (hoeveel foto’s zijn er gedeeld, wat zijn de reacties op Facebook, Twitter, Linkedin en Instagram?)
  4. 4.  inventariseer intern hoe de ludieke acties hebben bijgedragen aan het succes van het event
  5.  

Een beetje LEF moet je wel hebben als organisator
Er is soms best wat lef nodig om ongebruikelijke elementen toe te voegen aan je event. Vaak is er twijfel. Wat zullen de bezoekers wel niet denken van die ‘rare’ guerrilla-actie? Gaat het niet te ver? Past het wel bij de doelgroep? Leidt het niet af van de inhoud? Deze vragen zijn op zich begrijpelijk. Je loopt nou eenmaal een risico als je verrassende, originele acties inzet tijdens je event. Mensen kennen het niet, verwachten het niet en moeten misschien uit hun comfortzone. 
Maar daar zit ook direct de winst. Een positieve, creatieve actie of beleving zal veel mensen bijblijven en de inhoud ondersteunen. Mits deze past bij je doelen, je publiek, het thema, enz. Hoe creatief en uitdagend durf jij uit de hoek te komen? Raap je moed bij elkaar, experimenteer erop los en doe jezelf versteld staan. = Succes! Laat je gasten eens wat beleven!

 

Frank Paats, Ideeënbedenker, art director, conceptmaker, trainer creativiteit en Guerrilla Marketing junk. “Ik vind het geweldig om ondernemers te laten ervaren hoe goed ludieke marketing werkt om je doelgroep in beweging te krijgen. Mensen een beleving geven die ze willen doorvertellen is dé manier om ze ambassadeur te maken van jouw bedrijf.” Frank is beschikbaar voor incompany trainingen Guerrilla Marketing en het bedenken van creatieve concepten waarmee je als ondernemer kunt scoren. www.frankpaats.nl

 

 

 

 

 

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners