
Het IPA Bellwether Report telt 300 panelleden van de 1000 grootste bedrijven in Engeland. Per kwartaal komt het onderzoek met percentage van bedrijven die hun budgetten lieten aanpassen. Na corona schoten de gekelderde budgetten weer omhoog. Ook nu is een stijging zichtbaar met absolute koploper het eventbudget. Toch signaleren de onderzoekers ook zorgen over de toekomst.
Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van IPA Bellwether Q2 2022:
- Totale Britse marketingbudgetgroei blijft veerkrachtig in Q2 met nettosaldo van +10,8% van Britse bedrijven die hun marketingbudgetten naar boven bijstellen
- Evenementenbudgetten stijgen sterk doordat bedrijven weer meer gebruik gaan maken van face-to-face activiteiten
- Financiële vooruitzichten verslechteren sterk door toenemende economische tegenwind
- Prognoses reclamebestedingen voor 2022 en 2023 verlaagd nu crisis kosten levensonderhoud Britse economie aantast
In het onderzoeksrapport een uitleg over de sterk groeiende eventbudgetten:
Evenementen waren een belangrijke drijvende kracht achter de groei van de totale marketingactiviteiten, waarbij de laatste gegevens wijzen op een nieuwe opwaartse herziening van het budget. Met +22,2% is het nettosaldo gestegen van +18,7% in Q1 en is het de sterkst presterende Bellwether-categorie met een aanzienlijke marge. De nieuwe "leven met COVID"-norm heeft bedrijven het vertrouwen gegeven om face-to-face-evenementen te plannen, waarbij veel bedrijven naar verluid van dit platform gebruik zullen maken om hun merken een nieuwe impuls te geven. De enige andere Bellwether-categorie die in het tweede kwartaal groei liet zien, was public relations (PR), dat zijn expansie vanaf het begin van het jaar zag toenemen (nettosaldo van +3,7%, van +0,6%).