Eventmarketing+learning%3A+wat+leren+we+van+de+eventmarketing+van+musea
Nieuws

Eventmarketing learning: wat leren we van de eventmarketing van musea

EVENEMENTENLOCATIE MUSEUM - Wat is dat toch met musea en live? Het lijkt wel of ze toonaangevend zijn in eventmarketing en live. EventBranche.nl zetten een paar prachtige voorbeelden op een rij. Ter lering en ter inspiratie. Wat leren we van de eventmarketing van musea?

Rijksmuseum: 10 miljoenste bezoeker


Het mini evenement van het Rijksmuseum bewees voor eens en voor altijd: small is the new big én event- en live-denken is goud waard voor mediacampagnes:
 

Effect: 
Het evenement was te zien in een breed scala aan nationale media, met 41 artikelen en een optreden in de toonaangevende en primetime Nederlandse talkshow RTL Late Night. Internationaal was het evenement het onderwerp van 36 artikelen. In 7 dagen werden 31.007.482 sociale volgers bereikt!

 


 

Van Gogh Museum: event delen

Bureau XSAGA: 'In opdracht van het Van Gogh Museum bedachten en produceerden wij het zonnebloemen labyrint op het Museumplein in Amsterdam met 125.000 zonnebloemen. Aanleiding van deze actie was de opening van het nieuwe entreegebouw van het museum.'

Het werd misschien wel het enige evenement dat zelf shareable was: heel Amsterdam fietse rond met zonnebloemen en dat plaatje ging de hele wereld over.

 


Samenwerking Van Gogh en Van Lanschot


The Arrival of Spring LIVE is een ode aan de lente. Op 20, 21 en 22 maart transformeerde de lichtkunst van kunstenaarscollectief Blauwe Uur en de muziek van Remy van Kesteren het Museumplein van een koele winternacht naar een levendige voorjaarsdag. Aanleiding voor deze ode is de tentoonstelling Hockney – Van Gogh: The Joy of Nature, die momenteel te zien is in het Van Gogh Museum. Voor zowel David Hockney als Vincent van Gogh zijn de lente en de natuur belangrijke onderwerpen.

Sander Kloots, hoofdsponsoring bij Van Lanschot: ‘Met deze bijzondere ode aan de lente laat het Van Gogh Museum zien dat het verder kijkt dan de gebaande paden om het cultureel erfgoed toegankelijk te maken voor een breed publiek. We zijn er trots op hieraan te mogen bijdragen.’

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.