16 juni 2015

Eventmarketing en live communicatie voorgoed veranderd (Deel I)

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENTMARKETING EN LIVE COMMUNICATIE - In ruim 30 jaar tijd is een branche ontstaan die wij nu de eventbranche noemen: eventmarketing, experiental marketing, live communicatie, etc etc. Een volwaardige poot binnen de marketing en communicatie. Door de snelle groei is er in raptempo veel veranderd, EventBranche.nl zette de belangrijkste veranderingen op een rij. Deel I: de opdrachtgever.

De opdrachtgever: Van onwetend naar eventprofessional

Het was een prachtige periode: het ontstaan van de eventbranche. Als bureau had je de touwtjes in handen. 'Wij', de organisatoren van evenementen konden complete groepen bedrijven ervan overtuigen dat een bedrijfsfeest, een uitje of een ander evenement ontzettend goed waren voor ieder bedrijf. Daar hadden we eigenlijk nooit harde cijfers voor nodig. Concepten bedacht door creatieve bureaus en andere eventpioniers gingen als zoete broodjes over de toonbank. Thema feest Western was één van de toppers. De glimlach aan het eind van de dag, het liefst van de directie, was een verzekering voor het budget van het jaar erop.

Langzaam maar zeker, mede onder aanvoering van de Experience Economy en het feit dat beleving een belangrijke rol ging spelen in de marketing en communicatie, groeide het evenement door tot een tool binnen de marcom-mix van bedrijven en organisaties. De opdrachtgever was dan ook steeds vaker de marketeer of communicatiemanager, de productmanager, HR-manager of de salesafdeling. Zij zagen en zien het evenement (veelal binnen een traject) als belangrijk touchpoint en vaak zelfs hoofdrolspeler in hun marketing- en communicatietrajecten. Hele andere koek dan het andere deel van de markt, waar de secretaresse, personeelsvereniging of andersoortige opdrachtgever zich nog altijd graag liet (laat) voorlichten door de branche.

Overtuigd
Daarmee lijkt de branche zich definitief te splitsen. Opdrachtgevers die op zoek zijn naar een uitbesteed 'moment', volledig ontzorgd willen worden en vooral willen dat het tot in perfectie georganiseerd wordt, hebben gelijksoortige budgetten als de opdrachtgevers die het evenement als marketingtool zien. Die laatste groep heeft inmiddels een grote bak aan kennis en ervaring en benaderd evenementen vanuit een doelstelling, een afgekaderde doelgroep en vooral een gewenst effect. Deze marketeers en communicatieprofessionals weten exact hoe ze live moeten integreren in hun marcom-mix en zijn overtuigd van de kracht van live.

Gek genoeg lijken beide groepen inmiddels in veel gevallen om het bureau heen te gaan, totdat het bureau haar meerwaarde kan aantonen en kan blootleggen. Toch zijn de geluiden er steeds meer dat de opdrachtgever vaak in één keer naar de locatie gaat met een duidelijk beeld van het hoe en waarom voor ogen. De opdrachtgever hoeft ook niet meer te varen op de contacten van het bureau, want via internet is alles open en toegankelijk. Zeker de eventmarketeer of communicatieprof gebruikt het bureau daarom louter voor handjes, of aan de andere kant het spectrum als adviseur, creatieve conceptontwikkelaar of sparringspartner. Deze opdrachtgevers mogen zonder enig blikken of blozen eventprofessional genoemd worden. Tegelijkertijd klopt ook de 'onwetende groep' rechtstreeks bij de locatie aan. Daar springen locaties inmiddels snel op in door hun servicepakket te vergroten, al blijven ze allemaal om het hardst roepen dat ze niet de rol van bureaus over willen nemen.

Meerwaarde, de impact en het effect
In onze ogen heeft de ontwikkeling van de opdrachtgever ervoor gezorgd dat de eventbranche inmiddels is doorgegroeid tot een volwaardige branche waar alle vormen van live marketing en live communicatie een plek vinden. Het evenement lost inmiddels probleemstellingen, doelstellingen en doelen in. Opdrachtgevers kijken niet meer naar over the top elementen, maar naar het effect en de impact. Aan de andere kant: er is nog een groot deel van de Nederlandse bedrijven die onze vorm van live marcom nog niet geintegreerd hebben in hun marketing- en communicatiemix. Dat biedt voor alle soorten eventbedrijven nog volop kansen, maar de ontwikkeling van de onderlegde opdrachtgever zal zich doorzetten, dus moet de branche en de bedrijven in de branche zich meer en meer gaan toeleggen op het blootleggen van de meerwaarde, de impact en het effect. En zo neemt de opdrachtgever ons de komende vijf jaar mee naar de laatste stap in het volwassen worden van onze branche.