%27Eventmarketing+en+live+communicatie+moeten+niet+gaan+lijken+op+de+Achterhoek+anno+2010%27
Nieuws

'Eventmarketing en live communicatie moeten niet gaan lijken op de Achterhoek anno 2010'

EVENTMARKETING LIVE COMMUNICATIE - Dat er grote overlap zit in de festivalmarkt en de wereld van eventmarketing en live communicatie mag wel duidelijk zijn. Iedere eventmarketeer moet deze zomer dan ook wel ergens op een festival staan en denken: ja dit, dit is waarom ik zo geloof in de kracht van live. Het mag geen geheim zijn: het kantoor van EventBranche.nl staat in de Achterhoek, dus wij hebben dat bij de Zwarte Cross....

Daarom de jaarlijkse ode aan de Zwarte Cross, die dit keer zelfs een ode aan de Achterhoek wordt en stiekem een ode is aan eventmarketing en live communicatie:

Ik mag weer!!!

Ok, het is tijd om transparant te zijn: het is geen toeval dat wij op onze eigen evenementen, in ieder magazine en bijna iedere nieuwsbrief het woord Achterhoek of op zijn minst Doetinchem of De Graafschap laten vallen. Het hoofdkantoor van EventBranche.nl bevindt zich namelijk op een industrieterrein in dit stadje midden in de Achterhoek. Bijna alle collega’s zijn er geboren en of getogen. We zijn trots. Beetje het Asterix en Obelix gevoel, maar dan met nog meer zelfspot. Er is iets bijzonders gebeurd in onze regio: we zijn tegenwoordig niet alleen maar trots, maar dragen het ook uit. En ik heb er lang over nagedacht, maar de eventbranche is nog net iets te veel de Achterhoek van 2010…tijd om ‘uit te dragen’.

De Graafschap, zo maar de allermooiste voetbalclub van Nederland, speelt volgend jaar weer eerste divisie. Een beter voorbeeld van de basis van goede eventmarketing is er niet. Het product zelf is namelijk regelmatig zeer matig, we zijn gedegradeerd, maar het stadion zit ramvol en is regelmatig kats uutverkocht. Uitspelende clubs komen graag naar de Vijverberg in Doetinchem, omdat ze met open armen ontvangen worden en de sfeer ouderwets en fanatiek is. Tijdens de wedstrijd zelf zul je weinig fanatiekere supporters meemaken, maar daarna is het samen een gehaktbal, samen een biertje. Weten wat je publiek wil, met ze in contact blijven, alles in het teken zetten van de achterban en de sponsoren en ze ook een deel van de invloed geven. Het is een ongekend sterke merkband. Omgerekend zit 1 op de 5 inwoners van Doetinchem in het stadion en in 24 uur werd 15.000 euro opgehaald om de boete voor de sfeeractie met bengaals vuurwerk gezamenlijk te dragen. Zou het voortkomen uit 1x in de 2 weken een evenement (thuiswedstrijd) waardoor de community zo krachtig is, dat we zelfs de boetes samen betalen?

Ook volleybalclub Orion komt uit Doetinchem en heeft zich sinds kort de naam Achterhoek Orion aan laten meten. Bam, landskampioen. De huizenprijzen liggen hier op niveau: boerderij hier, fietsschuurtje in Amsterdam. De diverse ietwat grijze industrieterreinen herbergen marktleiders waar nog nooit iemand van gehoord heeft. Grolsch, Aviko, Guus Hiddink, Bennie Jolink. Wij redden het prima met elkaar. We praten er alleen niet te veel over, maar doen. D’ran met de pisang (wat zoiets betekent als gaan met die banaan) is het credo en tevens de valkuil van buitenstaanders om bij ons te overleven. 

Maar hoe kan het dan dat in de Achterhoek de trots opeens wel op het puntje van de tong ligt. Hoe kan het dat een nieuwe generatie ondernemers wel met de Achterhoekse vlag vol in de aanval gaat? Dat komt door 1 evenement. Het evenement waar iedereen dacht dat iedereen laveloos tegen de barren aan staat te pissen, blijkt in werkelijkheid opeens het allermooiste evenement van Nederland. Waar 200.000 bezoekers 4 dagen lang even Achterhoeker mogen zijn. De Zwarte Cross en hoe een evenement een hele regio sympathiek maakt! Wat hebben we toch een mooi vak. Ik wens alle eventprofessionals en opdrachtgevers bovenstaande trots. Draag het uit.

Donderdag 18 juli mag ik weer!

Sjoerd Weikamp

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.