
In de Philharmonie in Haarlem zette branchevereniging IDEA en de Leerstoel Eventmarketing, die één jaar bestaat, een congres neer onder de noemer 'Een emotionele ontmoeting'. Doel van het congres: vanuit aangrenzende wetenschappen raakvlakken zoeken met het vakgebied van eventmarketing. Die opzet slaagde, maar de inhoud bleef ietwat oppervlakkig, daar waar de opzet en de sprekers van het congres voldoende aanleiding boden om diepgang te verwachten.
Karoline Wiegerink van de leerstoel eventmarketing gaf de aftrap met een veelbelovende opening, waarin zij kort en bondig uiteenzette waar de leerstoel zich de komende tijd op gaat richten. 'Na een eerste periode van inventarisatie willen we een masterclass voor de branche neerzetten. Het vakgebied een stap hoger brengen. Daarbij is de grootste uitdaging voor ons vak om te laten zien wat het doet, de waarde aantonen', is de stellige overtuiging van de leerstoel.
Dr. Cas Wouters van de Universiteit van Amsterdam ging samen met bijzonder hoogleraar Eventmarketing en -communicatie dieper in op de ontmoeting tussen mensen en de informalisering van de maatschappij. Hij nam de congresbezoekers mee in de drie golven van informalisering. 'Evenement zijn toch vooral een moment waarop even het jasje uitgaat, een dwang tot ongedwongenheid.'
Onbewuste beinvloeding
'Ook al is het nog niet helemaal duidelijk of we bij het meten van onbewuste beinvloeding wel het juiste meten, één ding is zeker: het heeft een uitwerking', aldus prof.dr. Ad Pruyn van de Universiteit van Twente die daarmee een vorm van communiceren op evenementen blootlegde waar organisatoren niet dagelijks mee bezig zijn. Met een aantal voorbeelden uit de reclamewereld, moet de link naar eventmarketing voor de bezoekers eenvoudig te leggen zijn.
Cases
De laatste twee sprekers gaven met voorbeeldcases stof tot nadanken. De Est Mart Mikk gaf een aantal voorbeelden, die in Nederland wellicht al eens de revu gepasseerd hebben, maar indrukwekkend was de uitwerking van deze evenementen in zijn land Estland. 'Niet alleen zorgde het binnen het bedrijf voor een betere interne relaties, ook werd het evenement door de landelijke media uitgelicht.' Gijs Wintzen van Team Delta Lloyd nam de aanwezigen mee in de wereld van de Volvo Ocean Race en hoe Delta Lloyd zichzelf profileert door middel van dit mondiale evenement. 'Het gaat bij ons vooral om het hebben van een gezamenlijk doel, daar draait alles om.' Daarbij staan bij Delta Lloyd de zeilers op de boot, hun overzettelijkheid, uithoudingsvermogen en keiharde werkmentaliteit centraal in de uiting van het bedrijf.
Na afloop was de gedeelde mening in de foyer van de Philharmonie, dat het initiatief voor een eventmarketing congres zeker een vervolg moet krijgen. Organisator Herbert Haaij opperde daarbij dat een datum in augustus wellicht geschikter is voor de drukke eventbranche. FZ hoopt dat dan een nog groter deel van de branche dit initiatief steunt door deel te nemen.