23 mei 2012

Eventmanagers leren met minder budget creatief inkopen

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENTBRANCHE BRANCHEVERENIGING - Het Genootschap voor Eventmanagers organiseerde in kasteel De Wittenburg in Wassenaar een themabijeenkomst over creatief en efficient inkopen. 'Inkopen met een kleiner budget, zonder kwaliteit in te leveren.'

Na een lezing van Dirk Prijs over het NHTV-onderzoek Touchpoints, Magical Moments en Belevingen (waarover meer in ons EventBranche Magazine 3) nam Erik Wassenaar van Corporate Meeting Partner het woord. Zijn lezing en de reacties uit de goedgevulde zaal maakte meteen de spagaat duidelijk: er zijn wel bedrijven in de eventbranche die zich richten op besparingen aan inkoopzijde of inspelen op de kleinere budgetten, maar botst dat niet met de ongetemde creativiteit die opdrachtgever wil etaleren én waar zit het verdienmodel voor de 'goedekope' aanbieder.

Zo biedt Corporate Meeting Partner kosteloze bemiddeling bij boekingen van meeting- en vergaderlocaties. Eigenaar Erik Wassenaar gaf aan dat door dergelijke boekingen uit te besteden er vaak een besparing van 20-25% mogelijk is. In EventBranche Magazine 2 onder meer tips van Wassenaar om zelf te besparen door goed te onderhandelen.

Vervolgens had het Genootschap voor Eventmanagers een pitchronde met vier bedrijven die zich alle vier presenteerden als bedrijven die slim nagedacht hebben over de nieuwe eventeconomie. 'De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat we echt hebben moeten zoeken naar eventbedrijven die inspringen op de budgetdaling', was een terechte kritische noot van Leon Kruitwagen, directeur van het Genootschap voor Eventmanagers.

Eventdelen.nl
Eventdelen.nl presenteerde zich als het costsharingplatform voor de eventbranche. 'Het gaat echt om het delen van de basisbenodigdheden, zonder dat de creativiteit hierbij in het gedrang komt. Momenteel verdien ik daar nog niets aan', aldus initiatiefnemer Leon Raymakers.

The Bubble Club
Een concept dat je eigenlijk zo in kunt zetten op diverse locatie, door een samenwerking met diverse toeleveranciers. 'Door goed inkopen en een besparing op tijd, kunt u zich volledig richten op de ROI.' Een slimbedacht concept dat veel verder gaat dan een arrangement of standaardconcept van een bureau, maar toch was er ook al meteen een kritische noot van een eventmanager: 'Het is dan wel één duidelijke prijs, maar die prijs ligt ver boven mijn pp-budget.'

Solid Rental
De mannen van Solid Rental stonden in hun eigen showcase, want zij verzorgden vrijwel met één machine de complete AV van de dag. 'Denken vanuit concept en zetten daarbij techniek in en niet andersom. Door onze compacte systemen zit de besparing in de inzet van technische middelen en mankracht, dat hebben wij zeer ver terug weten te brengen.'

Meetings.nl
Met de slogan 'de perfecte locatie vindt jou' heeft Meetings.nl onder leiding van Joost van Wijk een andere manier van zoeken ontwikkeld. 'U geeft uw zoekopdracht en wij zorgen dat maximaal 7 locaties die matchen binnen zeer korte tijd met een offerte komen.' Volgens Van Wijk is het gek dat er op particuliergebied al zo veel veranderd is, maar dat de zakelijke markt zo moeizaam meegaat.

>> in het komende EventBranche magazine diverse tips om te besparen op de inkoop