26 oktober 2007

EventLearning: creatief denken met Roy Grunewald in Amsterdam ArenA

Rubrieken

De eerste cursussen van FZ EventLearning Oplocatie.nl waren heel concreet en gericht op een praktisch onderwerp. Het themaprogramma van deze week in de Amsterdam ArenA ging over Creatief Denken en dan heb je een gastdocent als Roy Grunewald nodig...
Foto en Video:

In de nieuwe Rinus Michels-zaal van de Amsterdam ArenA werden zo'n 55 cursisten ontvangen met koffie en broodjes van huiscateraar Maison van den Boer. Vervolgens nam gastdocent Roy Grunewald het woord en nam hij de cursisten mee op een bevlogen en passionele toch door de wereld van Creatief Denken, conceptontwikkeling en storytelling. Essentiele onderdelen voor iedere evenementmaker (en verkoper).

ArenA overdekt strand?

In het eerste gedeelte van zijn lezing nam Grunewald, Grünewald, creative director van InExtensio Creative Concepts , de cursisten mee naar de grasmat van de ArenA. 'Bedenk een nieuwe bestemming voor de ArenA, zonder dat het een evenement of sportdoeleinde heeft.' De vraag leidde tot diverse bestemmingen, van overdekt strand tot een geheel eigen wereld waar alle culturen hun plekje vinden en je in één dag door de hele wereld kunt lopen.

Handvatten
Door de cursisten eerst te prikkelen hun eigen immateriele delfstoffen te zoeken, zoals Grunewald het noemt, nam hij ze vervolgens mee langs enkele handvatten om creatief te denken en dit ook over te brengen. Carla Nije-Van der Wardt van CZ reageert na afloop: 'Na plaats genomen te hebben in de Rinus Michels zaal, ging hij vol vuur van start. Het was echt "WOW". Roy nam, of je wilde of niet, gewoon mee in zijn verhaal. Prachtige metaforen. Duidelijk uitleg. Hij laat je beleven dat iedereen inmateriële delfstoffen (lees creativiteit) heeft, die je zelf kan opgraven.'
Organisatie dan creatief denken
De dag werd afgesloten met een pakkende voordracht van Danny Damman van Amsterdam ArenA die de boel flink wakker schudde door te laten zien wat er allemaal mis ging in de beginjaren van de ArenA. 'Eerst je organisatie op peil en dan is er plek voor creatief denken', was dan ook de slotboodschap.
De dag werd afgesloten met een Certificaat uitreiking in de Koninklijke Loge van de ArenA, waar nog een uurtje werd nageborreld.

Oplocatie.nl: