29 december 2015

EventBranche Jaaroverzicht 2015 december: 2016 het jaar van het evenement

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENTBRANCHE JAAROVERZICHT 2015 - Nog vers in het geheugen en veel stof tot discussie was het laatste EventBranche magazine van 2015. Met naast de vertrouwde 10 ontwikkelingen die volgend jaar het event als marketing- of communicatiemiddel zullen gaan sturen, ook veel hapklare trends en ontwikkelingen per tak van sport.

Aan de hand van onderzoeken, interviews en input van experts kwam EventBranche.nl tot een prachtige discussie: 2016 wordt het jaar van het evenement. Marketing, communicatie, reclame, sponsoring, activaties, branding, etc etc allemaal gaan ze in 2016 de kracht van events en live op waarde inschatten. Hieronder nog de 10 ontwikkelingen die daar voor gaan zorgen. En dan hebben we het nog niet eens over de rol die events kunnen spelen in het vertalen en live implementeren van Big Data, het naadloos aansluiten op contentmarketing, dé mogelijkheid om oprechte storytelling te bedrijven, de unieke kans om C2B strategieën te vertalen in de praktijk....ach...u weet het wel....

03-12-2015 >> Veel meer trends en ontwikkelingen? Word lid van EventBranche en ontvang het laatste trendmagazine
03-12-2015 ...een spreker over een hoge mate van flexibiliteit moet beschikken.'>> Veel meer trends en ontwikkelingen? Word lid van EventBranche en ontvang het laatste...
03-12-2015 ...Wellicht ontstaan zelfs de eerste digitale eventhostessen.'>> Veel meer trends en ontwikkelingen? Word lid van EventBranche en ontvang het laatste...
03-12-2015 ...deel en hun entertainment deel kop- pelen aan de inhoudelijke content.'>> Veel meer trends en ontwikkelingen? Word lid van EventBranche en ontvang het laatste trendmagazine
03-12-2015 ...beursbeveiligers, het kan wel eens de toekomst worden in 2016.>> Veel meer trends en ontwikkelingen? Word lid van EventBranche en ontvang het laatste...
01-12-2015 EVENEMENTENBUREAU TRENDS - Het onlangs verschenen EventBranche Magazine geeft inzicht en richting als het gaat om de diverse schakels en takken van sport binnen de eventbranche. Een klein...
27-11-2015 EVENEMENTEN BEVEILIGING – Crowd Support sprak op het kennispaviljoen van EventBranche, tijdens de 19e editie van Festivak, over de toekomst van de evenementenbeveiliger. EventBranche.nl zet...
27-11-2015 ...gaan niet meer één uur lang staan kijken bij een bepaalde act.' Wat zijn trends en ontwikkelingen in de markt? 'Niet alleen het aantal festivals schiet omhoog,...
20-11-2015 ...Piët, Richard en Lieke Lamb waren als trendwatchers bereid om vanuit een helikopterview de trends en ontwikkelingen in een uitgebreid artikel te vertalen naar de eventbranche. Het...
20-11-2015 ...Piët, Richard en Lieke Lamb waren als trendwatchers bereid om vanuit een helikopterview de trends en ontwikkelingen in een uitgebreid artikel te vertalen naar de eventbranche. Het...
20-11-2015 EVENTBRANCHE TRENDS - Farid Tabarki, Susanne Piët, Richard en Lieke Lamb waren als trendwatchers bereid om vanuit een helikopterview de trends en ontwikkelingen in een uitgebreid artikel te...
18-11-2015 ...op de deurmat ploft kijkt onder meer vooruit naar 2016, het jaar van het event. Per tak van sport trends en ontwikkelingen. Als voorproefje de trends op het gebied van evenementendecoratie.
04-11-2015 ...gevolg hebben op de evenementenbranche in 2016? Dit kunt u teruglezen in de aankomende trendspecial van EventBranche. Ontvangt u nog geen magazine van EventBranche? Wordt dan nu lid...

1. Hoofdrol in de marcom-mix
Steeds meer marketeers en communicatieprofessionals zien in het live moment het belangrijkste touchpoint van hun campagne en gebruiken die impact, dat beeld of de interactie van het evenement voor de content van de rest van de multimediale campagne. Contentmarketing? C2B revolutie? Neuromarketing? Customer Journey? In iedere marketing trend of ontwikkeling past het event. Het eist de hoofdrol op.

2. Crowdsourced
In alles: zet de gast centraal. Stel zelf kaders voor het evenement of de strategie, maar laat gasten vooral invloed uitoefenen op de content. Wat willen zij? Wat zoeken zij? Wat zou grote meerwaarde geven op het event? En richt daar uw event op in.


3. Return on Events
We gaan massaal de impact en het effect bloot leggen. Daar wordt op verkocht, daar wordt op gepitcht en daar wordt de strijd gewonnen van andere kanalen.


4. Combinatie van live en digitaal
De kracht van de combinatie van de twee opkomende marketingkanalen. De combinatie van online en live heeft ongekende mogelijkheden. Sterker nog: wie ze niet combineert blijft eenzaam achter.

5. Sociale technology
Het is geen geheim dat het moeilijk is om de juiste nieuwe tool of app in te zetten, maar de komende maanden groeit de acceptatie en integratie van sociale apps en tools. De hulpmiddelen die het netwerken, het ontmoeten effectiever maken of verbreden hebben de directe toekomst, net als de tools die interactie bevorderen.