
EventBranche Crisismonitor: twee derde eventbedrijven is binnen een half jaar failliet
Dus besloot EventBranche.nl de gestartte benchmark van Festivak 2019 om te turnen in een crisismonitor om de situatie in de branche en bij opdrachtgevers te kunnen blijven polsen en de branchebrede cijfers aan te vullen met de dagelijkste praktijk. En hoe graag we ook goed nieuws willen brengen: het zijn enorm zware tijden met hele slechte vooruitzichten voor de huidige eventbedrijven.
Wij doen dan ook met klem, nog eenmaal, een oproep: vul de enquete in, zodat we met 1000 ingevulde enquetes een nog beter beeld kunnen geven van de huidige stand van zaken en het toekomstperspectief voor onze branche. Voor nu alvast twee tussenuitkomsten, in de wetenschap dat we na de eerste batch verstuurde vragenlijsten inmiddels van ruim 750 bedrijven (!) een volledig ingevulde enquete binnen hebben:
In de enquete werd opdrachtgevers eind maart / begin april gevraagd hoeveel budget er nog over is voor evenementen in het tweede deel van 2020. 'We hopen massaal dat als de lichten weer op groen gaan, de economie aantrekt en budgetten weer groeien, dat we zo snel mogelijk de enorme hang naar ontmoeten invullen met evenementen, maar de realiteit is nu deze', aldus het team van EventBranche.nl, dat het onderzoek onder vele duizenden eventprofessionals en opdrachtgevers uitzetten:

Uit de door vele honderden eventbedrijven, uit alle segmenten, ingevulde vragenlijst ontstaat een vrij reeel beeld van de overlevingskansen van de vele verschillende soorten eventbedrijven. 'Om binnen onze keten, straks een goed beeld van de overlevingskansen van de verschillende segmenten te schetsen, hopen we op een totaal van 1000 ingevulde enquetes. Het onderzoek is met de steekproef en het huidige aantal ingevulde enquetes al wel representatief te noemen, maar om ook met wat meer kracht over de verschillende disciplines (van catering tot decoratie en van entertainment tot AV) iets te kunnen zeggen, vragen we iedereen de enquete in te vullen. We moeten een goed beeld geven van de situatie.' De ingevulde enquetes van eind maart begin april geven een kraakhelder beeld: slecht 37% zegt het langer dan 6 maanden vol te kunnen houden in de huidige situatie. De in totaal 9 procent van de eventbedrijven die aangaf minder dan 2 maanden uit te zingen, zijn dus nu al in directe nood:

