
De biologische kijk op communicatie, wat houd dit in en hoe vertaal je dit naar de evenementenbranche?
‘Door naar het biologische gedrag van dieren te kijken, in dit geval apen, probeer ik mensen een spiegel voor te houden en hen bewust te maken van ons oergedrag. Het doel hiervan is om mensen zelf beter te laten begrijpen hoe ons gedrag in elkaar zit. Dit kan vervolgens weer wdoor vertaalt worden naar het hedendaagse leven.’
Leg eens uit?
‘Machtsvertoon en agressie binnen het dierenrijk lijdt vaak tot afstand. Als je dit doorvertaalt naar de praktijk zijn bedrijven die doen aan agressieve verkoop, zoals bijvoorbeeld Hello Fresh, hiermee vergelijkbaar. Biologisch gezien kun je er vanuit gaan dat deze bedrijven zelf ook een korte levensduur hebben. De keerzijde van dit verhaal wordt geduid door diverse vogelsoorten als voorbeeld te nemen, zoals zwanen. Zowel mannelijke als vrouwelijke zwanen lijken vrijwel identiek en gaan voornamelijk voor een duurzame relatie. Hoe dit weer vertaald kan worden naar de evenementenbranche? Bedrijven die zich minder profileren op uiterlijk vertoon, onderscheiden zich door kennis te delen en andere zaken aan te bieden om zich te onderscheiden van de concurrentie.’
Seesink heeft een speciale formule ontwikkeld om zijn biologische kijk ook wetenschappelijk te vertalen: T=R-V. Ook benieuwd naar de achterliggende gedachte achter deze formule? Kom dan naar de inspiratiesessie van Fundamentals op event16 of kijk op eventbranche.nl voor het videointerview.