Event Talent Naomi de Wit(HvA): 'Ik wil de brug voltooien tussen psychologie en events'

30-04-2018 - EVENT TALENT - De IDEA Talent Scout van eind vorig jaar was weer een prachtig samenzijn van nieuw talent, hun mening en visie en de gevestigde orde die daar letterlijk kon vissen in de talentvolle kweekvijver van diverse opleidingen. Winnares Naomi de Wit (midden) deelt haar visie graag en heeft een helder doel: 'Als je meer dan een feestje bent, ben je ook meer dan beleving. Ik mis de gedragsvragen.'

'Ik ben Naomi de Wit een 24 jarige studente. Ik zit in mijn laatste jaar van Toegepaste Psychologie in de richting Consument & Maatschappij aan de Hogeschool van Amsterdam. Van september tot februari heb ik de minor Experience en eventmanagement gevolgd. Zo ben ik dan ook gescout vanuit de minor.'

Mijn belangrijkste visie:
'Mijn visie tijdens IDEA Talent Scout was een pure gedachte, iets wat mij opviel. Ik kan het eigenlijk niet mooier omschrijven dan toen. Daarom hierbij mijn motivatiebrief + pitch:

 

Mijn psychologische bril

Mijn kijk op eventmanagement en live communicatie.

Als je meer dan een feestje bent, ben je ook meer dan beleving. Ik mis de gedragsvragen

'In september ben ik begonnen met mijn minor in de veronderstelling dat ik mijn kennis over psychologie een half jaar opzij moest schuiven. Ik dacht dat ik mij een half jaar lang enkel op evenementen ging storten. Na week één betrapte ik mijzelf op het feit dat dit niet ging lukken omdat ook de evenementenbranche bezig is met het beïnvloeden van gedrag naar de wens van de opdrachtgever. Tijdens mijn minor ben ik steeds meer de brug tussen psychologie en eventmanagement aan het bouwen. Ik gebruik bewust het woord bouwen want ik mis iets: de brug is nog niet af.

Bijna elke les is mij verteld dat het in de evenementenbranche allemaal draait om de beleving. Een beleving? Maar waarom wil je een beleving creëren? Waarom is dit zo belangrijk voor de evenementenwereld? Wanneer heb je een “beleving” bereikt? Wanneer is dit doel bevredigd? Wanneer bezoekers bij een feest zijn geweest en aangeven dat ze het een geweldige beleving vonden, zijn we dan tevreden? Volgens mij niet. Ik denk namelijk dat je wilt bereiken dat mensen terugkomen, dat ze het aan vrienden vertellen en dat zij ook komen. Je wilt dat jouw feest hét feest wordt waar het om draait. Is dat dan beleving? De beste zijn of meteen uitverkocht zijn?

“De evenementenwereld is meer dan feestjes”, hoor ik je denken. Dat is natuurlijk zo. Maar als je meer bent dan een feestje, ben je ook meer dan een beleving. Je wilt als bureau met je evenement wat bereiken (doelen) en dit zo effectief mogelijk behalen. Het effectief behalen van je doelen vraagt om een blik op het menselijk gedrag. Want hoe bereik je doelen waarbij je menselijk gedrag wilt beïnvloeden? Hier komt mijn vakgebied om de hoek kijken.

Mijn studie draait om de gedachte: “Hoe gedragen mensen zich, waarom gedragen mensen zich zo en hoe kan ik dit gedrag beïnvloeden?”. Dit gedachtengoed mis ik momenteel nog in de evenementenwereld. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben niet in de veronderstelling dat de evenementenwereld verkeerd bezig is. Echter, ben ik van mening dat met de ervaring en kennis die ik heb de gedragsvragen mis. Gedragsvragen die ervoor zorgen dat het evenement op een effectievere manier wordt vormgegeven. Ik ben van mening dat jullie dit willen bereiken met de veel benoemde ‘beleving’.

'Mijn visie omtrent gedragsvragen en de evenementenwereld staat nog in de kinderschoenen en het lijkt mij leuk om onder begeleiding van jullie deze verder te ontwikkelen. Het is een geweldige kans om de big boys van de evenementen wereld te ontmoeten en een kijkje te mogen nemen in hun werkwijzen en visies. Dit alles met ultiem doel om de brug tussen de twee vakgebieden eventmanagement en psychologie te voltooien. Hopelijk bieden jullie mij deze kans !'

Waarom zie ik daar toekomst in? 

'Dat komt eigenlijk door Sjoerd van EventBranche.nl. Sjoerd heeft met de Gouden Giraffe een duidelijk statement gemaakt over de verschuiving in de branche. Een verschuiving waarbij het belangrijk is om te kijken naar de vraag achter de vraag, werken met doelen en zo een effectiever event neer te zetten. Ik ondersteun deze gedachten volledig en dit viel mij dan ook op. Het event vak is erg praktisch en er wordt weinig gewerkt met een wetenschappelijke onderbouwing. Als opdrachtgevers doelen willen bereiken als betrokkenheid creëren, imago vergroting dan heb je het over gedragsdoelen. Als je zo effectief mogelijk gedragsdoelen wilt bereiken is het de moeite waard om hier met een objectieve en psychologische bril naar te kijken.'

'Ik denk dat het van belang is om anders naar event doelen te kijken omdat de maatschappij en de opdrachtgevers veranderen. Marketeers en bedrijven werken steeds meer met psychologen en hun kennis. Om als bureau mee te gaan in deze stroom is het van belang om dezelfde taal te spreken. Zoals ik tijdens IDEA talent scout dag ook zei: dit is precies waar ik om de hoek kom kijken. De vertaalslag tussen twee werkvelden.'

Mijn beste event:
'Als leek vind ik dit een erg moeilijke vraag maar als ik een event moet kiezen is dat toch wel het event van Booking.com in de Amsterdam RAI. Ik was uitgenodigd door Kingcanary om een dag mee te kijken. Ik heb nog nooit zo’n groot, mooi aangekleed personeelsfeest gezien. Ik was continu overweldigd door het detailniveau van organiseren. Overal was aan gedacht. Ik vind het leuk en fijn dat Kingcanary mij de kans biedt om kennis te maken met het evenement vak. Ik heb de ambitie om na mijn studie binnen de branche mijn plek te gaan veroveren. Toch ben ik nog onzeker over welke plek ik precies verdien en waar ik het best tot mijn recht kom. Kingcanary laat mij de gang van zaken zien en tegelijkertijd ben ik aan het ontdekken in welk deel van een evenement organiseren ik thuis hoor.'

Mijn ontwikkeling:
'Om mij nog verder te ontwikkeling als Toegepast Psycholoog binnen live schrijf ik mijn scriptie bij International Orange. Ik raakte tijdens de IDEA talent scout dag aan de praat met Eva en zij bood aan om mijn scriptie voor hen te schrijven. Middels mijn scriptie verruim ik mijn kennis rondom het beïnvloeden van mensen op onbewust niveau. Ik maak hier een koppeling tussen: live, neuromarketing en psychologie. Neuromarketing is een nieuw maar fascinerend werkveld met nieuwe bevindingen over bijvoorbeeld het beïnvloeden van mensen via content (kleuren, vormgeving, woordgebruik). Waarom het zo interessant is om mensen via neuromarketing te overtuigen? Ieder mens maakt heel de dag, ook tijdens een event, onbewuste aannames. Onze mening is vaak subjectief en wordt om onbewust niveau snel gevormd. Met neuromarketing kan je aannames over je event sturen in de positieve richting en dat helpt weer in het verwezenlijken van je doelen.'

>> Lees ook: Event Talent Florentine Rouppe van der Voort (Stenden): het belang van ons vak zal nog veel groter worden
>> Lees ook: 
Event Talent Maudy Salfischberger (Fontys): creativiteit in dit vak moet je niet aanleren


 

1 Reacties

Goed stuk Naomi!In onze branche hebben we het vaak over ROI. Wellicht dat dit een aanzet kan zijn om daar echt inhoud aan te geven!
John van Sas @ 19-04-2018 13:21 uur
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Obsession Evenementen & Communicatie

    Bijzondere ontmoetingen, perfect geregeld!
  2. GameEvents

    GameEvents is het organisatiebureau gespecialiseerd in Interactieve Evenementen. Onze Games zijn zeer geschikt als...
  3. Amplify Eventmarketing

    Welkom bij Amplify EventMarketing
  4. XSAGA

    Bij XSAGA hebben wij een grote passie voor mensen en merken.
  5. D&B Eventmarketing

    Dé eventpartner van ondernemend Nederland

EventBranche supporting partners

 

EventBranche preferred partners