
Event Talent Maudy Salfischberger (Fontys): creativiteit in dit vak moet je niet aanleren
'Ik ben Maudy Salfischberger, 25 jaar en ben op dit moment een laatstejaars student aan de Fontys Hogeschool in Tilburg en studeer hier communicatie - International event, music and entertainment studies.'
Mijn belangrijkste visie:
'Tijdens de IDEA Talent Scout deelde ik mijn visie dat creativiteit niet te leren is. Wat ik merk is dat wij tijdens de opleiding heel veel methodieken aangeleerd krijgen om creatief te denken. Creativiteit komt niet meer uit onszelf en wordt gemaakt aan de hand van vooropgestelde stappen waardoor het resultaat vaak op vergelijkbare ideeën uitkomt. Terwijl creativiteit een deel van jezelf moet zijn en dat moet gestimuleerd worden op verschillende manieren, maar niet aangeleerd kan worden.'
Waarom zit hier de toekomst van ons vak?
'In de evenementenbranche is veel aan het veranderen het is niet alleen een manier van marketing of communicatie wat we doen, we moeten een transformerende experience neer zetten om het publiek te vangen. Hier is creativiteit voor nodig, dus moeten we creativiteit stimuleren bij degene waar dit bij in de aard zit, we moeten het niet proberen aan te leren.'
Creativiteit moet een deel van jezelf zijn en dat moet gestimuleerd worden op verschillende manieren, maar niet aangeleerd kan worden
Wat is volgens jou een meerwaarde voor events?
Tijdens de IDEA Talent Scout vertelde Naomi de Wit over haar visie op de eventbranche als toegepaste psychologie studente en deed zij de uitspraak: ‘Als je meer bent dan een feestje, ben je ook meer dan een beleving. Je wilt als bureau met je evenement wat bereiken en dit zo effectief mogelijk behalen. Het effectief behalen van je doelen vraagt om een blik op het menselijk gedrag.’ Haar visie is in mijn optiek een enorme meerwaarde voor events. Om een transformerende experience neer te zetten zijn dit soort inzichten enorm belangrijk. Deze inzichten kun je toepassen tijdens het creatief denkproces, waardoor de uitkomst op verschillende niveaus een transformerend effect kan voortbrengen.'
Welk evenement is voor mij het allerbeste event?
'Dit vind ik heel erg moeilijk om te zeggen! Ik heb verschillende evenementen mee gemaakt die ik echt enorm goed vond. Maar een van de evenementen die me toch echt wel is bijgebleven is de opening tentoonstelling van Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie. Dit was een evenement van Artishock events en marketing en heeft hiermee ook een Gouden Giraffe gewonnen. Toendertijd heb ik dit evenement als toeschouwer mee gemaakt en was ik er enorm van onder de indruk. Tegenwoordig mag ik met enige trots zeggen dat ik op dit moment mijn afstudeerstage bij Artishock doe mede dankzij de IDEA Talent Scout.'
Mijn ontwikkeling?
'Mijn ambitie is toch wel om door mezelf te blijven ontwikkelen binnen de evenementenbranche. Op het gebied van creativiteit, maar ook op organisatorisch gebied. Voor Artishock ben ik nu dan ook een scriptie aan het schrijven die betrekking heeft op creativiteit en het creatief proces. Een geheel nieuwe en toepasbare dimensie die ik leer binnen het grote begrip creativiteit. Verder kan ik hopelijk de aankomende jaren nog meer van mezelf laten horen en zien binnen de evenementenbranche.'