UPDATE: Event annuleren door Corona? Wat zijn de scenario's?

21-03-2020 - EVENEMENTEN ANNULEREN CORONA - Advocaat Jan De Wrede, commercieel contractrecht en evenementenrecht, schreef een artikel over annuleringen van events tijdens de Corona-crisis en de verschillende scenario's die daar bij horen. Op 23 maart volgde een update, dat zorgde voor een korte en krachtige samenvatting:

Advocaat Jan de Wrede schreef eerder in ons online magazine Events en Corona, een artikel over het beroep op overmacht en geeft nu heldere uitleg over het annuleren van evenementen ten tijde van de Corona crisis: Opdrachtgevers kunnen annuleren - waarbij ik ervan uitga dat de mogelijkheid van annulering is opgenomen in het contract of de algemene voorwaarden - en vervolgens een beroep doen op juridische overmacht. In dat geval zullen zij geen annuleringsvergoeding hoeven te betalen.

Evenementenrecht: annulering en overmacht voor, gedurende en na overheidsmaatregel

Jan De Wrede

Advocaat | Commercieel contractenrecht| Evenementenrecht

'Nieuwe overheidsmaatregelen: alle evenementen - dus ook van minder dan 100 bezoekers - zijn per heden tot 1 juni 2020 verboden.'

'Wanneer een opdrachtgever een evenement annuleert vanaf vanavond dat plaatsvindt in de periode van 6 april 2020 tot 1 juni 2020, is een beroep op juridische overmacht mogelijk.'

'Opdrachtgever hoeft geen annuleringsvergoeding te betalen, maar is de aanbetaling wel kwijt. Annulering van evenementen die plaatsvinden in de periode na 1 juni 2020, dan geldt de normale annuleringsregeling. Het verschil tussen de annuleringsvergoeding en de aanbetaling kan bij de opdrachtgever in rekening worden gebracht. Echter, bij de opdrachtgever kunnen andere omstandigheden spelen waardoor deze wel een beroep op overmacht kan doen, zodat de opdrachtgever geen annuleringsvergoeding verschuldigd is.'

EventBranche.nl publiceerde ook een online magazine over van live naar online events, de oplossingen voor live communicatie ten tijde van het Corona Virus:

11 Reacties

Dit artikel is alweer achterhaald volgens mij. De maatregel is inmiddels verlengd tot 6 april (ipv 31 maart) en alle horecagelegenheden - waar de meeste evenementen zouden plaatsvinden - zijn ook verplicht gesloten.

Ik denk (maar ben geen jurist) dat je nu alleen nog beroep op je annuleringsvoorwaarden zou kunnen doen als het een feestje voor minder dan 100 gasten bij mensen thuis is, of in het eigen bedrijfspand. Maar dan nog, met de huidige maatregelen en adviezen, zou een rechter het dan redelijk vinden om annuleringskosten te laten betalen, of is het gewoon "common sense" om alles tot 6 april te annuleren?

REDACTIE: excuus marcel, sowieso t/m 6 april, is aangepast. Zullen wij jouw laatste vraag aan deze advocaat voorleggen?
Marcel @ 17-03-2020 14:48 uur
ik ben werkzaam bij een aanbieder van uitjes. Je kent denken aan Highland Games, kano varen en geocaching. Breed aanbod voor kleine en grote gezelschappen. Begrijp ik goed dat wij in de periode tot 6 april de 'uitjes' 100 % mogen doorbelasten wegens overmacht?

REDACTIE: ik weet niet wat je met doorbelasten in deze bedoelt. Dit geldt er voor jullie opdrachtgevers:
Annuleringen voor evenementen vanaf heden tot en met 6 april 2020: opdrachtgevers kunnen annuleren en vervolgens een beroep doen op juridische overmacht. In dat geval zullen zij geen annuleringsvergoeding hoeven te betalen.
Anneke @ 17-03-2020 21:12 uur
@ Redactie, dat mag, maar ik weet niet of hij daar antwoord op kan geven. Zo'n pandemie is natuurlijk voor iedereen een hele nieuwe situatie dus er is waarschijnlijk nog geen jurisprudentie. Maar die komt er vanzelf, want er komen ongetwijfeld nog wat rechtszaken over annuleringskosten als dit allemaal voorbij is.
Marcel @ 18-03-2020 08:33 uur
Hoe zit het juridisch met events die in overleg kosteloos verplaatst zijn, toen er nog geen verbod op de bijeenkomst van overheidswege was. Maar waarvan de opdrachtgever straks de verplaatste bijeenkomst wil annuleren wanneer er wel een verbod van overheidswege is?
Kun je dan nog teruggrijpen op de oorspronkelijke annulering?
Kees @ 20-03-2020 12:03 uur
Het is inderdaad duidelijk dat de organisatoren geen restitutieplicht hebben bij overmacht. Echter is het bijzonder dat de "schuld" voor deze overmacht financieel bij consumenten komt te liggen. Wat zijn de wetten en op welke manier worden geleden financiële verliezen gecompenseerd? Als dat op geen enkele wijze geregeld is zal de vertrouwen van consumenten weg zijn een toekomstige evenementen zouden al gauw hun afzetmarkt verliezen.
Mirela @ 26-03-2020 11:04 uur
Hallo, vandaag te horen gekregen dat een evenement waar ik tickets gekocht heb voor 13 juni aanstaande wegens overmacht is geannuleerd. (door coronacrisis)
Hierbij geven ze aan dat ik geen recht heb op restitutie van mijn geld. Maar mag dat zomaar? Immers, de maatregel geldt toch tot 1 juni?
Eric van Duyvenvoorde @ 10-04-2020 15:16 uur
Hier een variant op zelfde thema: business event `9dat na 1 juni 2020 plaatst vind) wordt 1 jaar verschoven. Ik kan dan niet maar krijg mijn ticket niet terug omdat ik het niet als consument maar als eenmanszaak heb gekocht (wordt als reden aangevoerd). In de voorwaarden wordt niets gezegd over voorwaarden indien annulering vanuit de organisatie komt. Bij overmacht staat wel aangegeven dat niet er een voucher wordt gegeven die je binnen 12 maanden mag opmaken. maar het event wordt met een jaar verplaatst dus dat gaat dan helemaal niet op. en het event is na 12 juni dus sowieso niet van toepassing dan. complicerende factor wellicht is dat het event niet door de betreffende organisatie wordt georganiseerd maar dat ze wel kaarten verkopen voor het event. ze hebben zelf geen controle over het event. De organisatie is wel WA verzekerd. Heb ik daar dan iets aan? staan ze in hun recht? het gaat om een ticket van 6000,- dus geen tientjes werk.....
Annemarie @ 28-04-2020 15:17 uur
Beste allen,
Omdat ik zie dat jullie er verstand van hebben, brand ik er maar ook op los. Wellicht dat jullie mij meer info kunnen verschaffen.
Ik trouw eind augustus met mijn lieve Marcella. Omdat zij Zuid-amerikaans is, zal het een uitbundig feest worden... althans, als het door kan gaan. Nu zijn evenementen tot 1 september verboden, maar een bruiloft in een trouwzaal, valt onder horeca en die zijn tot 19 mei verboden. Echter, na deze datum zal het hoogstwaarschijnlijk verlengd worden, maar dan nog. 1,5m afstand houden gaat nooit never lukken (in geval de horeca weer 'open' mag). Ik heb in het contract met de trouwzaal 300 man aangegeven. Het lastige van allemaal is dat je in praktijk dus nu al weet dat een evenement verboden is (ook al is het bij wijze van spreken 50 man) maar een bijeenkomst van 300 valt onder horeca en dat is nog niet verboden.. gelet op de voorbereiding en de ontvangst van gasten uit Zuid-Amerika zou ik graag jullie kijk willen op mijn situatie.
Richard van Gunssen @ 04-05-2020 01:58 uur
Nog een aanvullende opmerking: stel dat de zaaleigenaar zegt dat er in de zaal 75 mensen passen gelet op de 1,5m afstand, mag ik dit aanbod weigeren en zeggen dat ik het verzet willen hebben en 300 gasten persé wil hebben op mijn bruiloft. Sta ik dan sterk? In het contract heb ik al 300 personen aangegeven als gasten.
Richard van Gunssen @ 04-05-2020 02:46 uur
hi, Ik vroeg mij al dat wanneer ik exposant ben van een beurs die niet doorgaat (eerst was deze verplaatst maar na verbod overheid dus geannuleerd.) ik nu niet alleen mijn aanbetaling maar ook de rest kwijt ben. Dus geen beurs maar ook mijn geld niet terug. Mag dit? Thanks!
ilse @ 04-05-2020 21:25 uur
hi, ik zit in de zaalhuur. hoe zit het als iemand een annulering doet op 2 juni? de horeca mag open, we hebben de maatregelen getroffen. gelden dan de annuleringskosten?


RED: hier vind je de update van het ministerie, waar je in ieder geval uit kan opmaken dat de voorgestelde openstelling tot 30 personen alleen geldt voor de specifiek genoemde locaties: https://www.eventbranche.nl/nieuws/bijeenkomsten-weer-toegestaan-tot-100-personen-per-1-juli-ministerie-geeft-uitleg-over-verwachting-1-juni-20587.html
marloes @ 13-05-2020 15:10 uur
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Klap Verzekeringsmakelaar

    Als professional zorgt u ervoor dat uw evenement een feest wordt. Daar wilt u van verzekerd zijn, en uw klanten ook!
  2. VervoersProjecten Nederland

    VPN zorgt ervoor dat uw evenement, bijvoorbeeld een grootschalig bedrijfsuitje...
  3. Klap Evenementenverzekeringen

    Klap Evenementenverzekeringen adviseert de evenementenbranche m.b.t....
  4. BIS Event Rental

    Als u wel eens zakelijke evenementen organiseert, weet u het… goede...
  5. EventOPlanner

    EventOPlanner is een uitgebreid platform waarmee snel en betaalbaar event-apps...

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners