%27Evenementenlocaties+redden+het+niet+met+de+aantallen+bezoekers+binnen+het+nieuwe+normaal%27
Nieuws

'Evenementenlocaties redden het niet met de aantallen bezoekers binnen het nieuwe normaal'

EVENEMENTENLOCATIES EN CORONA - Henk Kroneberg voorzitter van de Dutch Venue Association (DVA) was ook aanwezig bij Live Again. Liet zich meevoeren in de passie, beleving en hoop, maar was ook heel reeel in een column die hij diezelfde avond naar EventBranche.nl stuurde:

LIVE! AGAIN

Woensdag 1 juli, organiseerde Smith Communication en Dutch Venue Association-lid Fokker Terminal het eerste grote livecongres van Nederland na de “intelligente lockdown”. We mogen weer los vanaf vandaag: LIVE!AGAIN.

Laat ik beginnen de loftrompet te blazen over de organisatie. Tom Verhaar en Tim Rosman van de Fokker Terminal en Leontine Smith van PR buro Smith Communicatie hebben samen met professionals als Aveq, Mood4Food en nog een paar handen vol event-professionals een voorbeeld evenement neergezet passend bij “het nieuwe normaal”. Een evenement dat bovendien “hybride” werd georganiseerd/uitgezonden. Van uitnodiging tot ontvangst, het voorbeeldig uitvoeren van Corona-protocollen zonder die als dwangmatig te ervaren, de prachtige en Corona praktische inrichting waardoor gasten op veilige afstand van elkaar werden ontvangen en plenair genoten van het geboden programma. Alles tot in de puntjes geregeld. Kosten nog moeite zijn gespaard, voor 2 x 100 gasten live. En een kleine duizend kijkers thuis.

Vrijwel alle sprekers hadden hun mond vol over wat ik liever “het nieuwe abnormaal” noem en over het feit dat de toekomst ligt bij de organisatie van hybride events. De deelnemers hadden het met name over hoe blij ze waren elkaar weer live te zien.

Laat ik vooropstellen dat ook ik niet weet wat de toekomst ons gaat brengen in relatie tot Covid-19 (of Covid-20?). En dat de organisatorische mix van LIVE en HYBRID op dit moment hoogstaande technische oplossingen biedt voor de organisatie van bijeenkomsten. Evenementenbureaus en AV-bedrijven omarmen dit medium dan ook als de heilige graal en roeptoeteren dat dit tot één van de belangwekkendste innovaties van onze branche in de 21e eeuw behoort (maar live-streaming bestaat toch al jaren?). En dat de hele evenementen- branche moet innoveren om straks niet de geschiedenisboeken in te gaan als Kodak of Polaroid zoals Gerben Plasmeijer van Obsession voorspelde.

Vernieuwing is voor DVA-evenementen-locaties echt niet het “nieuwe normaal”. De afgelopen jaren is er op alle vlakken door locaties geïnnoveerd. In zichtbare zaken als een comfortabelere inrichting, prachtig waterbesparend sanitair, standaard aanwezige technische AV-voorzieningen, airco- en ventilatietechniek, lokale en biologische cateringproducten en opleidingen van medewerkers. Verder is er geïnvesteerd in klimaat neutraal en circulair ondernemen. Disposables werden verbannen. En last but not least is er de afgelopen maanden in tal van locaties AV- apparatuur geïnstalleerd die het faciliteren van een hybride bijeenkomst een fluitje van een cent maakt.

En daar, beste event professionals, wringt nu net de schoen. De schoorsteen van een evenementenlocatie (hoe energiezuinig dan ook) kan niet roken op basis van de geringe gastenaantallen die binnen jet limiet van “het nieuwe abnormaal” geaccommodeerd kunnen worden. En van de “innovatie” om cateraars lunch-of borrelboxen te laten bezorgen bij de hybride kijkers thuis blijft daar het fornuis ook niet branden. DVA-locaties zijn vaak gevestigd in monumentale, historische gebouwen. Met hoge vaste lasten en huisvestingskosten. Razendsnel passen deze locaties zich aan aan de nieuwe werkelijkheid. Maar ligt er voor hen een renderend businessmodel in het verschiet? Op korte termijn niet, vrees ik. Maar op wat langere termijn denk ik van wel! Want wat er ook van gevonden wordt, ik rangschik hybride events nog maar even onder “het nieuwe abnormaal”. Het zal nog wel even duren, en natuurlijk moeten er oplossingen gevonden worden ter bestrijding van Covid-19 en zijn opvolgers.

Maar de emotie die van het podium bij een live-event afspringt zal nooit zo aanvoelen op een 24 inch scherm in een kantoor-omgeving of in de huiskamer. Ervaarden de kijkers thuis de bevlogenheid die Sjoerd Weikamp in zijn keynote tijdens LIVE!AGAIN over de bühne bracht op een zelfde wijze als de kijkers in de zaal? Natuurlijk niet.

Overheid, MKB en Corporates zullen het verschil in LIVE en HYBRID op den duur terdege realiseren. En willen hun relaties en elkaar gewoon weer live ontmoeten. Want dit waren de drie door alle deelnemers gemaakte opmerkingen in de pauzes en tijdens de borrel: 1. “Ik ben zo blij dat het weer kan”; 2. “Oh wat ben ik blij je weer te zien” en echt heel veel gehoord: 3. “ik ben zo klaar mee met thuis te zitten en de hele dag tegen een beeldscherm aan te kijken”.

Het duurt (helaas)nog wel even maar dan beseffen evenementen-organisatoren dat het tijd wordt voor LIVE!AGAIN.

Henk Kroneberg

Voorzitter Dutch Venue Association

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.