Evenementenlocaties: 15 trends en ontwikkelingen
EVENEMENTENLOCATIE TRENDS - Het is een mooi systeem: ontwikkelingen en verschuivingen in ons dagelijks leven, druppelen door in de event, meeting- en congreswereld. Daarna sijpelt het door naar bijvoorbeeld locaties, zij willen graag inspringen op de nieuwe vraag in de markt. Onze partners bij EventMB.com keken naar de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor evenementenlocaties.
Duurzaamheid
Evenementen zorgen voor waste, dus wordt het steeds gebruikelijker om een locatie te kiezen die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan.
Branded locaties
Vaar mee op het eeuwenoude succes van Sjakie in de Chocoladefabriek: het hoofdkantoor als locatie.
Locatie-pakketdeals
Eventplanners en eventmanagers kiezen steeds vaker voor all in pakketten.
Onconventionele eventlocaties
Een duidelijk zichtbare hang naar locaties voor een evenement waar je nooit aan zou denken.
Iconische locaties
Kies voor een iconische locatie voor grandeur, herkenning, onderdeel van iets groots, maak een statement, etc
Multifunctionele locaties
Locaties waar niet alleen congressen of beurzen plaatsvinden, maar waar juist een soort campus gevoel heerst.
Steeds gekker, steeds mooier
De locatie heeft een nieuwe standaardvoorwaarde: de foto's van de locatie moeten opvallen op social media, dus de locaties worden steeds gekker en mooier.
Buitenwijk/platteland locaties
Ruig. Buiten de stadscentra, misschien zelfs op het platteland, ver weg van de 24-uur samenleving.
AR, VR en AI
Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR) en Artificial Intelligence (AI), steeds meer locaties richten daar op in en faciliteren deze technieken om events nog meer impact te geven.
Bring Your Own
Locaties faciliteren in het feit dat bezoekers zelf hun mobiele stem, app, poll tool meenemen: de smartphone. Locaties investeren dus in bandbreedte, oplaadmogelijkheden en overige digitale infrastructuur
Van formeel naar informeel
De manier van omgang op de werkvloer is sterk veranderd, dus dat zien we ook terug in events en meetings en bij locaties: informeel is het woord.
Catering centraal
Omdat authenticiteit een macro-trend is die overal terugkomt, is de hang naar duurzame, eerlijk catering met een verhaal voor iedere locatie logisch.
Van standaard en homogeen naar diversiteit
Eindelijk, opdrachtgevers laten het gebaande pad los: van standaard en homogeen naar divers en verschillend.
Opgaan in de lokale samenleving
Van lokale catering tot locaties met openbare ruimtes en van programma's verspreid door de stad tot de opkomst van zakelijke AirBnB's.
Van vierkante meters naar innovatie hubs
Jarenlang hebben locaties om het hardst geroepen hoeveel vierkante meters ze hebben of parkeerplekken, nu gaat het veel meer om het zijn van een kennis of innovatie hub.
Choose a venue that can strengthen different areas of your event. For instance, if they are the research capital in a certain field, ask a relevant professor to speak to your audience and organize tours of their research facility. A venue that positions itself well and knows its strengths can help your to catapult your marketing campaigns. Look at boutique and small venues too, for instance, a boutique hotel and combined art gallery or a music school can offer a creative venue for your event. BRON: eventmb.com
Deels gebaseerd op Event Trends 2019 van EventMB.com.