
Algemeen directeur Joris van Dijk kijkt tevreden terug op het jaar van de grote verandering. 'De negen maanden die Madurodam dit jaar open is geweest, hebben onze stoutste verwachtingen overtroffen. We zijn hartstikke blij dat Nederland de weg naar Madurodam weer heeft weten te vinden en vooral dat het vernieuwde park wordt gewaardeerd. In ons tevredenheidonderzoek krijgt het park een 8 van de bezoekers.'
In november 2011 sloot Madurodam, dat normaliter 365 dagen per jaar is geopend, haar deuren voor een grote verbouwing. Madurodam moest een doe-park worden en tijdens de sluitingsperiode werd 8 miljoen euro geïnvesteerd in het interactiever maken van het park. Vanaf de heropening in april kunnen bezoekers in het park de grote verhalen van Nederland ontdekken via tientallen ‘doe-dingen’ waarbij de handen uit de mouwen moeten worden gestoken. Via meer dan dertig digitale, interactieve beeldschermen brengen de inwoners van Madurodam (de ‘Madurodammertjes’) de verhalen tot leven.
EventBranche.nl vroeg Evalien Timmers, sales managers events, of ook de zakelijke evenemententak tevreden terugkijkt, zeker gezien de topmaand december: 'Met slechts 31 evenementen hebben we ruim € 300.000 omgezet. Het totale jaar 2012 was echter geen hoogtepunt voor Madurodam Events, maar dit valt naast de gevolgen van de crisis ook te wijten aan de sluiting van het park van november 2011 tot en met maart 2012. Des te meer waren wij verbaasd over de hoogste omzet aller tijden in december.'
Madurodam in 2013
'Deze winter is Madurodam gestart met de tweede fase van de vernieuwing van het park. Naast het verbeteren van de gastenfaciliteiten worden in 2013 drie nieuwe ‘doe-dingen’, een aantal nieuwe maquettes en tien digitale beeldschermen aan het park toegevoegd. Deze vernieuwingen zijn vanaf eind maart gereed voor het publiek.'