27 september 2013

'Evenementen in attractieparken zorgen voor verhoogde respons'

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENTENLOCATIE ATTRACTIEPARK - VIVES-onderzoeker Erwin Taets deed onderzoek naar evenementen in attractieparken. De markt voor dagattracties, zoals pretparken en dierentuinen, groeit uit tot een steeds belangrijkere speler op het gebied van evenementen. Het leverde een paar opvallende resultaten op:

Foto: Duinrell

'Uit het onderzoek bleek dat een evenement in een pretpark een hogere reden was om in te gaan op een uitnodiging van een bedrijfsevenement. 6,4% van de respondenten zei eerder op de uitnodiging in te gaan op een event in een park dan op een andere locatie. Voornaamste redenen waren daarbij: het kunnen meebrengen van familieleden, het combineren van een vrijetijdsactiviteit met een vaak door de familieleden verplicht aangevoeld zakelijk moment en de mogelijkheden om gratis een pretpark te kunnen bezoeken.'

De pretparken die aan het onderzoek hebben meegewerkt, hebben de afgelopen jaren ook een stijgende vraag gezien van bedrijven om evenementen in hun themapark, zowel tijdens de gewone bezoekuren als buiten de gewone bezoekuren, te organiseren. 'Toch zijn er vaak conflicterende belangen: parken zien evenementen niet als hun core business, en gebruiken ze graag om dagen waarvan ze op voorhand weten dat er weinig bezoekers zullen zijn (weekenden in voor- of naseizoen, doordeweekse dagen) toch van een bezoekersinstroom te voorzien; voor de bedrijven of organiserende instanties is dit slechts van ondergeschikt belang. Parken staan echter erg aarzelend (en soms zelfs weigerachtig) tegenover het sluiten van hun park in het midden van het seizoen voor de organisatie van een evenement, terwijl de eventmarkt dit zelf juist als een extra vorm van exclusiviteit beschouwt. De komende jaren zal daar wellicht een belangrijke evolutie in komen', concludeert onderzoek Erwin Taets.