
Helikopters cirkelden rond, schepen spoten waterfonteinen, vuurwerk knalde door de lucht, extra politie-manschappen waren paraat. Verslaggevers van het NOS Journaal, RTL Nieuws, Radio Rijnmond, kranten en de internationale scheepvaartpers verdrongen zich vrijdagmiddag 16 augustus voor de intocht in de Rotterdamse Haven van het nagelnieuwe, grootste schip ter wereld, de 'Maersk Mc-Kinney Møller'. Het 399 meter lange, 59 meter brede en 79 meter hoge containerschip van de Deense rederij Maersk trok ruim 10.000 belangstellenden langs de Nieuwe Waterweg. Wereldwijd werd de komst van het eerste containerschip uit de Triple-E klasse (een classificatie voor het meest efficiënte en het meest energiezuinige containerschip ter wereld) gevolgd via het internet.
Key accounts
Toine Dorpmans Groep was als organisator betrokken bij dit grootse event. Het eventbureau uit Ammerzoden organiseerde een besloten event voor 50 key accounts van Maersk en een publieksevent voor 1000 medewerkers van Maersk, familieleden en scheepvaartfans. De 'Maersk Mc-Kinney Møller' werd op Slag Maasmond onder het oog van snorrende camera's ingehaald met muziek, video's en interviews, onder leiding van acteur en presentator Sebastiaan Labrie. Toine Dorpmans Groep had op Slag Maasmond van containermateriaal een Parade-achtig festivalplein gemaakt, waar de 1000 gasten zich in een informele sfeer vermaakten. Tegelijkertijd voeren 50 key accounts van Maersk op partyschip De Nieuwe Maze het Triple-E schip tegemoet, waar zij aan boord een exclusieve rondleiding kregen. Ruim 50 nationale en internationale journalisten werden aan aan boord van een persschip voorzien van alle informatie over de 'Maersk Mc-Kinney Møller'.
Event met impact
De schepen, die de 'Maersk Mc-Kinney Møller' begeleidden op zijn weg door de Rotterdamse Haven, leken miniatuurmodellen vergeleken bij het Triple-E schip, dat 18.000 containers van zes meter kan vervoeren. Als een vracht van die omvang per trein vervoerd zou worden, zou dat een goederenwagon met een lengte van 110 kilometer opleveren; dat is de afstand tussen Rotterdam en de Duitse grens. Het geeft enigszins de omvang van het schip en de impact van het event weer. “Heel bijzonder dat wij als productiebureau betrokken mogen zijn bij een event met zo'n impact”, vertelt Toine Dorpmans. Enkele uitdagingen waren de drie weken productietijd, de verkeersbegeleiding, het informeren van bedrijven en het in goede banen leiden van de grote stroom bezoekers. “De samenwerking met de Provincie, gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam verliep perfect”, vertelt Toine Dorpmans. “Daardoor waren alle vergunningen, onder meer voor het vuurwerk en het regelen van de verkeersstromen, op tijd gereed. Iedereen was positief en bereidwillig om de komst van dit schip tot een succes te maken”.
Maersk en Toine Dorpmans Groep zijn oude bekenden van elkaar. Twee jaar geleden bedacht en produceerde het eventbureau uit Ammerzoden een communicatie-event voor Maersk. In de creatieve concepten die Toine Dorpmans Groep bedenkt, staan de producten van de opdrachtgever (in dit geval containers) centraal.
De 'Maersk Mc-Kinney Møller' vervolgt deze week zijn reis vanuit Azië door Europa. Inmiddels heeft het Triple-schip Bremerhaven aangedaan, en is het op weg naar Gdansk, Aarhus en ten slotte Göteborg. In elke haven die de 'Maersk Mc-Kinney Møller' op zijn Maiden Voyage aandoet, wordt een welkomst event georganiseerd. In FutureLand, het informatiecentrum over Maasvlakte 2, is een speciale container ingericht met een expositie over de Mærsk McKinney-Møller. De tentoonstelling is gratis toegankelijk tot en met 5 september.