25 november 2013

Evenement organiseren, checklist voor ieder evenement: sprekersbureau

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENT ORGANISEREN - Evenement organiseren is de checklist voor het organiseren van een evenement. EventBranche.nl neemt u stap voor stap door de organisatie van een evenement. Evenement organiseren stap 16: sprekersbureau.

Een keynotespreker op een congres of een evenement is een zeer belangrijke communicatieschakel in uw live moment. Dan moet u dus wel de goede spreker hebben. Er zijn inmiddels bureaus met duizenden sprekers in hun bestand, dus hoe weet u nu welke spreker bij uw doelstelling hoort?
TIPS:
DON’T: begin niet bij de spreker
Verleidelijk: u kunt een topspreker boeken voor uw evenement, maar eigenlijk past deze persoon niet binnen het concept en uw doelstelling. Niet doen. Ook hier geldt: denk vanuit uw doel, uw doelgroep, uw concept en zoek dan naar de juiste invulling.
DON’T: spreker ook maar dagvoorzitter
Dagvoorzitter zijn, is een beroep en zeker niet weggelegd voor het gros van de sprekers. De dagvoorzitter zorgt voor een soepele aaneenschakeling van uw inhoudelijke programma en is ideaal als aanjager van interactie met uw publiek. Dat is een hele andere tak van sport dan spreker.
DO: kijk verder dan de BN’er
Staar niet blind op een BN’er maar zoek naar een spreker die op onderwerp aansluit op uw evenement. Bijkomend voordeel: een enorm verschil in prijs.
DO: brief ook de spreker
U huurt een spreker. Weet wat hij of zij zal gaan zeggen en that’s it. Nee. Er zijn veel sprekers die een soort van standaardverhaal hebben, maar het is zo veel krachtiger om uw spreker mee te nemen in uw concept, uw doelgroep en uw doelstelling. Waar kan het verhaal van de externe spreker aansluiten op uw boodschap?
TRENDS:
Interactie
Content was al king, maar in de wetenschap dat uw gast eigenlijk zijn eigen content maakt, is de gast keizer. De trend van de laatste tijd is dan ook interactie tussen de spreker en uw gasten. Alleen zenden kan soms ook erg indrukwekkend zijn, maar ga voor de interactie, want vooral dat zal uw gast heugen. Er zijn zelfs congressen waar bijvoorbeeld tijdens het ochtendprogramma de reacties van het publiek bepalen wat de invulling wordt van het middagprogramma. Een perfecte tool om uw gast centraal te zetten en de spreker ondergeschikt te maken aan de wensen van uw gast.