25 november 2013

Evenement organiseren, checklist voor ieder evenement: evenementenpersoneel

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENEMENT ORGANISEREN - Evenement organiseren is de checklist voor het organiseren van een evenement. EventBranche.nl neemt u stap voor stap door de organisatie van een evenement. Evenement organiseren stap 14: evenementenpersoneel.

Evenementenpersoneel

Geen goed evenement zonder goed personeel. Naast de hostessen, eerder beschreven in deze checklist, moet u niet onderschatten dat de medewerkers op uw evenement een belangrijke schakel zijn in het live moment van uw bedrijf.


TIPS:
DO: ervaren personeel
Of het nou gaat om het personeel dat uw catering uitserveert, of de parkeerwachten, zorg voor personeel dat exact weet wat er van ze verwacht wordt. In de meeste gevallen betekent dit: personeel van gerenommeerde eventuitzendbureaus. Voorkom in alle gevallen dat er ongeïnteresseerd personeel uw gasten bedient. Het gebeurt maar al te vaak dat zij voor een slecht gevoel bij uw gast zorgen.
DON’T: op z’n beloop laten
Het lijkt zo verleidelijk: professionele organisaties ingezet om het personeel op uw evenement te verzorgen. Mensen in de garderobe, promotiedames, beveiligers aan de deur en cateringpersoneel, allemaal professionals dus dat komt wel goed. Meestal wel ja, maar zorg bijvoorbeeld voor lijn in de kleding en een uitgebreide briefing waarbij bijvoorbeeld ook duidelijk is wat het andere personeel op het evenement doet.
DO: durf origineel te zijn
Er is een dun draadje waar u op kunt balanceren: personeel met een knipoog. Toiletdames die van ieder WC-bezoek een ervaring maken. Obers die aan tafel cabaret of goocheltrucs uitvoeren, het kan voor die extra jus zorgen. Maar let op: schat erg goed in wat uw doelgroep wel of niet leuk vindt, want u kunt hiermee de plank ook helemaal mis slaan. Gedurfd dus!
TRENDS:
De toeleveranciers als host
In de loop der jaren is er steeds meer het besef gekomen dat personeel op een evenement erg belangrijk is voor de beleving van uw gasten. Onbeschoft personeel? Het wordt direct vertaald naar uw bedrijf of merk. Gastvrij en oprecht personeel dat weet waar het evenement omgaat? Het versterkt uw boodschap en dus uw evenement. Maar gek genoeg is er tot voor kort nooit nagedacht over de AV-professional of de cateringkok. Ook zij begeven zich tussen uw gasten, maar komen meestal niet met een hospitality insteek naar event. Tot voor kort, want steeds meer toeleveranciers realiseren zich dat ook hun personeel uw uithangbord zijn. Dus zie je steeds meer toeleveranciers in de rol van host.

Op zoek naar kwalitatief personeel voor uw event of een tijdelijke eventmanager? http://www.eventbranche.nl/select/toeleveranciers/personeel-evenementen/