De gedeelde mening voorafgaand aan de lezing van Joe Pine op Evenement 2008, die naar Utrecht werd gehaald door de gezamenlijke inspanningen van Eventex, HSMAI en HotelloTOP, was dat er in de evenementenbranche en ook daarbuiten al duidelijk een verschuiving zichtbaar is naar authentiek zijn. Het boek en de lezing van Pine gaven daarvoor bruikbare handvatten.
Zo ontleedt Pine authentiek zijn in 5 genres:
- Natural, waarbij hij doelt op bijvoorbeeld het gebruik van natuurlijke producten. Als voorbeeld van Natural-merk gaf Pine de Body Store.
- Original, een genre waarbij bijvoorbeeld een merk altijd herkenbaar is door een originele uitstraling/ producten: de Ipod van Apple.
- Exceptional, daarmee legt Pine direct de link naar de hospitality, je onderscheiden, je klanten net even dat extraatje bieden.
- Referential, refereren aan iets authentieks, zoals The Venetian in Las Vegas
- Influential, Pine geeft als merkvoorbeeld Max Havelaar.
Dat de eventprofessionals zich erg herkenden in de lezing, zegt wel iets over de sterke ontwikkeling en professionaliteit van de evenementenbranche. Diverse voorbeelden van evenementen waar de hang naar het authentieke een rode draad was, passeerden na afloop de revue.
Pine gaf in zijn lezing nog wel even de gouden tip: ga nou vooral niet zeggen dat je authentiek bent, ben het gewoon. De lachers kreeg hij vervolgens op zijn hand door te stellen dat Nederlanders vaak zeggen dat Amerikanen nep zijn, maar dat The Netherlands uiteindelijk niet veel meer is dan The Disneyland: 'God created the world, the Dutch created Holland. Put some holes in your dikes and you will see authenticity.' En dan nog even de betrokkenheid van de eventbranche bij de lezing van Pine. Op de vraag: overleg eens met je buurman over wat jij een authentiek merk vindt, gebeurde dit: