30 mei 2008

Even bellen met: Puur* Amsterdam en het evenement van de toekomst

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

Puur* Amsterdam stuurde een inzending voor het evenement van het kwartaal naar de FZ Redactie: de Twit-Nick, waarbij veel innovatieve ontwikkelingen een kijkje gaven in de toekomst van het evenement. Even bellen met Anna-Maria Giannattasio...

Een evenement met 'slechts' 50 deelnemers, dat is wel erg in de marge: 'Maar wel mega speciaal en super innovatief. De Twit-Nick, een picknick in het Vondelpark waarbij gebruik werd gemaakt van een interactief sociaal inernetkanaal en de nieuwste inovatieve ontwikkelingen in de evenementenbranche. Een klein project maar groots omdat het een kijkje geeft in het evenement van de toekomst. Snelle middelen als ning, twitter,vimeo, flickr, radiostreams, blogs, vlogs werden samengebundeld en kregen de aandacht van de radio, sites, tijdschriften en zelfs een leuk bezoekje van de leuke jongens van Geen Stijl', kijkt Giannattasio van Puur* Amsterdam terug naar de enorme media-aandacht die het evenement kreeg.

Wat maakte het evenement zo bijzonder?
'Wat mij zelf verbaasde was de snelheid waarmee het bedacht en uitgevoerd werd, het minimum aan risico en het maximum aan fun en publiciteit. Denk dat in dit kleine evenement de essentie van de evenementen van de toekomst liggen. Snelheid, niet nodig om werkelijk aanwezig te zijn, inzicht in deelnemerslijst en long tail publiciteit.'

En mensen die zeggen niets te zien in vernieuwingen als Twitter, Bloggen, Vloggen en ga zo maar door?
'Mijn tegengeluid is dat deze innovatieve ontwikkelingen er voor zorgen dat drempels worden geslecht. Doordat er al contact is voorafgaand aan een evenement hoef je op een evenement niet meer af te tasten en te wennen aan elkaar. En als je kijkt na de nasleep van dit evenement, is het ook ideaal voor een goede follow up. Bij een congres vergeet je vaak wat gezegd is en is er vrijwel nooit sprake van een goede follow up, nu kun je veel meer nagenieten en blijft de band met de bezoekers en het evenement.'

Je noemt het evenement de essentie van de toekomst van het evenement, leg eens uit.
'Door het inzetten van deze innovatieve ontwikkelingen gaat alles rond het evenement sneller, makkelijker, houd je makkelijker grip op wie er wel. Door de voorpret komen de gasten op het evenment dichterbij elkaar en het evenement te staan. Ze zijn meer betrokken.'

In het korte de opzet van de TwitNic van Puur* Amsterdam:

De opbouw en het effect:
- Voor het evenement; Voorpret door reactie op blogs, voorinschrijven op ning, twitterfontijn met reacties, interview bij radioonline
- Tijdens het evenement: berichten op twitter van deelnemers en mensen die meekijken/ meebeleven, live streams via telefoons op het net, netwerkmoment, ter plekke verslagen door deelnemers op blog, flickr, vimeo en you tube
- Na het evenement: discussies en verslagen op blogs en twitter. Publiciteit bij Geen Stijl, Nieuwe Revu, lokale kanaal Librium TV en Tros radioonline.