Altijd al onderscheidend willen zijn in service? Wanneer u op de hoogte bent van de juiste omgangsvormen maakt u daadwerkelijk het verschil. In één uur krijgt u een kort overzicht van alle bijbehorende aspecten; van persoonlijke presentatie tot ontvangstetiquette, van protocol tot taalgebruik en van tafelmanieren tot communicatie etiquette. Binnen FZ EventLearning Oplocatie.nl geeft Anouk van Eekelen een training geeft die ingaat op alle aspecten van etiquette voor de evenementenbranche.
Drs A.J. van Eekelen is eigenaar en oprichter van Life Events, een bureau gespecialiseerd in training en advies op het gebied van persoonlijke presentatie, etiquette en omgangsvormen. Zij geeft veel trainingen en lezingen in het bedrijfsleven. Van advocaten tot bankiers, van horecapersoneel tot ambtenaren en van raad van bestuur tot secretaresse; allen worden getraind in goede omgangsvormen en etiquette.
Beter presteren
Ze vindt het leuk èn belangrijk om mensen op een boeiende en enthousiaste manier iets bij te brengen. Vooral als het gaat over haar doelstelling; verbeteren van omgangsvormen en uitstraling van bedrijven en personen. Anouk gelooft dat mensen en bedrijven beter kunnen presteren door verbetering van persoonlijke presentatie en etiquettekennis. Zeker wanneer service onderscheidend moet zijn is het belangrijk de cliënt of gast op de juiste wijze te behandelen.
Anouk publiceert ook over dit onderwerp (o.a. columns voor Elsevier Juridisch), geeft college op hogescholen en werkt zij mee aan televisieproducties als etiquettedeskundige (o.a. Dames in de dop-RTL). Zij werkt momenteel aan haar eerste boek.
Opzet thema middag Etiquette
Duur: drie uur
Inleiding
• Welkom, waarom deze training, belang.
• Verwachtingen
Etiquette
• Geschiedenis, ontstaan en ontwikkeling
• Etiquette als marketinginstrument
Ontvangstetiquette
• Gastvrijheid en etiquette (begroeten, wie gaat voor)
• Gastenbegeleiding
• Conversatie (waarover kun je wel/niet spreken, taalgebruik)
• Organisatie (protocol, management van verwachtingen)
Persoonlijke presentie en omgangsvormen
• Uitstraling, eerste indruk
• Kleding, houding, lichaamstaal
• Zakelijke omgangsvormen
Communicatie etiquette
• Presentatie
• Schriftelijke communicatie, emailetiquette
• Telefoonetiquette
• Taalgebruik, conversatie, onderwerpen
Tafeletiquette
• Geschiedenis en ontwikkeling (achtergronden)
• Tafeldekken, tafelschikking
• Bediening (verschillende wijzen, timing)
• Serveren en debrasseren (volgorde, welke kant, wanneer, hoe afruimen)
• Wijnetiquette (welke glazen voor wat, hoe wijn openen aan tafel, laten proeven)