Volgens de regels van het stadsdeel mogen de logo's op de vlaggen niet meer dan een kwart van de oppervlakte in beslag nemen. Het Amsterdams Uitburo vindt dat hierdoor alle culturele evenementen in de binnenstad die afhankelijk zijn van sponsors worden gedupeerd.(foto: Cris Toala Olivares)
Het strenge beleid valt bij het Amsterdams Uitburo, dat het culturele evenement organiseert, zo verkeerd dat het overweegt voor een volgende editie uit te wijken naar een locatie buiten het centrum.
Dat liet een woordvoerster zaterdag weten naar aanleiding van een bericht hierover in Het Parool. Het strenge beleid van het stadsdeel kost de Uitmarkt ongeveer 30.000 euro. De richtlijnen bestaan volgens de zegsvrouw wel al langere tijd, maar werden nooit gehandhaafd. ,,In juli kregen we te horen dat ze dit jaar streng zouden handhaven.'' Het stadsdeel zwichtte niet voor een brandbrief die het Amsterdams Uitburo vervolgens stuurde, met daarin het verzoek de Uitmarkt niet onnodig te duperen. Gevolg: herdruk van de vlaggen en compensatie voor de sponsors, die minder waarde hechten aan de kleinere logo's.
Volgens de regels van het stadsdeel mogen de logo's op de vlaggen niet meer dan een kwart van de oppervlakte in beslag nemen. Het Amsterdams Uitburo vindt dat hierdoor alle culturele evenementen in de binnenstad die afhankelijk zijn van sponsors worden gedupeerd, aldus de zegvrouw. ,,Wij zijn geen commercieel evenement; de artiesten treden gratis op en we werken met veel vrijwilligers.''
Stadsdeelvoorzitter Els Iping reageerde zaterdag verbaasd op de kritiek en wilde direct opheldering vragen bij de organisatie. ,,We zijn stomverbaasd over de plotselinge boosheid'', zei ze.
De afgelopen twee jaar had de Uitmarkt plaats in stadsdeel Zeeburg, in het Oostelijk Havengebied. Daar leidden de logo's op de vlaggen niet tot problemen.
De 32e editie van de Uitmarkt, de traditionele aftrap in de hoofdstad van het culturele seizoen in Nederland, heeft dit weekeinde plaatsgevonden. Het evenement trok ongeveer een half miljoen bezoekers.