EVENTBRANCHE EVENTMARKETING - Een interessante uiteenzetting van Berber Hoekstra op Marketingfacts.nl. 'Merken die consumenten in het hart raken, krijgen een plek in het hoofd. Een emotionele boodschap wordt beter gezien, gelezen, geloofd én onthouden en is een goede basis om een relatie met een merk op te bouwen of te behouden.'
'Er is al veel over emotiemarketing geschreven en onderzocht. Zo weten we dat onze aankoopbeslissingen voor 95 procent zijn gebaseerd op emotie, niet op ratio en leidt emotie in reclame tot een betere merkkoppeling. Ook Daan de Raaf van SWOCC en strategy director bij JWT zegt in zijn column dat er groeiend bewijs is voor de benadering dat communicatie vanuit het rationele bewustzijn niet volledig correct is. We zouden dus meer moeten nadenken over de rol van emotie bij de merkbeleving en merkaankoop. In briefings voor merkcampagnes wordt hierover steeds vaker nagedacht, maar in briefings voor contentcreatie en activatie wordt zelden de vraag gesteld welke emotie moet worden geactiveerd. Een gemiste kans.'