30 september 2014

Een oproep tot brancheactivatie

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

EVENTBRANCHE - In het voorwoord van het onlangs verschenen EventBranche Magazine 3 een oproep van de EventBranche-redactie: de branche moet zichzelf activeren. 'Niet alleen met eigen herpositioneringen of nieuwe inzichten, maar vooral met branchebetrokkenheid.'

Brancheactivatie

Sommige branchegenoten hebben ons wel eens gevraagd: hadden jullie nou ook een platform of uitgeverij kunnen hebben in een andere branche? Ja natuurlijk, maar of daar dan dezelfde betrokkenheid en verbondenheid inzit? Nee, dat denk ik niet. De eventbranche, live communicatie en alle vormen van live marketing hebben ons gegrepen. Wij zijn met onze branchegenoten overtuigd van de kracht en de impact van live. Als losstaand evenement of als volledig geïntegreerd onderdeel van een marcom-strategie. Wat doet het dan pijn om te zien hoe passief ‘onze branche’ is.

En zie het nou niet meteen als een aanval. Veel meer is het een oproep. Een schreeuw om activatie van onze eigen branche. En natuurlijk moeten wij daar ook bij zeggen dat er een klein, select groepje zeer betrokken branchegenoten volop in beweging is. En natuurlijk zien we veel bureaus, locaties en toeleveranciers in beweging komen voor hun eigen herpositionering. Volop bezig met hun eigen zaak en dat bieden wat de huidige klant vraagt (zie het onlangs verschenen EventBranche Magazine 3). Als dat lukt, genieten wij mee. Oprecht, als een soort middelpunt in de branche.

Extra verantwoordelijkheid
Toch zit er een keerzijde aan deze medaille. Wij geloven namelijk sterk in het één voor allen, allen voor één principe. Een ieder die zich begeeft in wat we dan maar even de eventbranche noemen, heeft een extra verantwoordelijkheid. Buiten de ‘eigen zaak’ om. Onze branche zit namelijk in een afrondende fase op weg naar een prominenten plek in de marketing- en communicatiewereld. Het doorgroeien van uitje en feestje naar het toevoegen van live in alle marcom-strategieën. Stel dat die groei zich doorzet. Dat marketing- en communicatieprofessionals, bedrijven, overheid en instellingen, echt meer en meer voor live kiezen, dan mogen wij niet stil staan. En precies dat gevoel bekroop ons de afgelopen weken….

Branchekarren
Nogmaals, er zijn veel betrokken branchegenoten die branchekarren trekken en daarbij moet gezegd: wie zijn wij om hier iets van te vinden, maar toch: kom in beweging. Help mee aan het doorontwikkelen van onze branche. Wat zou het dan mooi zijn dat wij gezien worden als de spil die wij graag willen en kunnen zijn. Daarom nog maar eens een oproep, laat het ons weten en wij gaan er mee bezig:

Over welke onderwerpen wilt u meer weten? Waar loopt u in de praktijk tegenaan? Waar weet u niet genoeg van? Laat ons, de brancheverenigingen en andere overkoepelende partijen weten hoe de WKR uw omzet wellicht al geraakt heeft. Alle input in deze versterkt de laatste stuiptrekkingen van de lobby. En deel uw kennis, cases, inzichten en inspiratie met ons en dus met branchegenoten.

Samen staan we sterker. Samen activeren we de branche en zetten we het sterkste middel in de communicatie- en marketingmix nog steviger neer. Laat dat samen staan we sterk dan maar beginnen in onze mailbox: waar moeten we meer over schrijven? Wat wilt u uitgediept zien?

Wij gaan er graag mee aan de slag: sjoerd@eventbranche.nl

Sjoerd Weikamp