Een branchevereniging in crisistijd: kijkje achter de schermen bij IDEA

24-04-2020 - BRANCHEVERENIGING - Het is al heel lang geleden, op vakbeurs evenenement 208 ofzo, een aantal branchevoorzitters kroop bij elkaar op uitnodiging van Feestelijk Zakendoen om af te tasten of een overkoepelende samenwerking niet mogelijk was. Dat was het eigenlijk niet, maar wel was daar al jaren het Eventplatform. Nu de crisis er is, lijken er dan toch wat stappen richting echte samenwerking te ontstaan.

Maarten Schram en Pieter Bas Boertje geven ons een inkjikje in een branchevereniging in crisistijd:

In tijden van crisis moet je de handen ineenslaan.  En dat is precies wat er de afgelopen maand in evenementenland gebeurde. IDEA’s Pieter Bas Boertje en Maarten Schram over de kracht van samenwerken, het beïnvloeden van de politiek en de toekomst van de branche.

Het zijn laatste dagen van februari. IDEA-voorzitter en eventondernemer Pieter Bas Boertje is in Australië voor een congres als in Nederland de eerste corona-alarmbellen rinkelen. Al snel wordt duidelijk dat live-communicatiebureaus geraakt zullen worden, al is de schaal waarop nog onduidelijk. IDEA-directeur Maarten Schram zoekt contact met Boertje. ‘Vanaf dat moment reisden Maarten en het bestuur 24/7 met me mee.’ De eerste stap is een appgroep voor IDEA-bureaus. ‘Dat was direct een succes, alle leden erin’, zegt Boertje. ‘We delen ervaringen en helpen elkaar waar we kunnen. Ik durf te zeggen dat we in de afgelopen maand meer collega’s dan concurrenten zijn geworden.’

Nieuw leven voor EventPlatform
Schram en Boertje komen tot de conclusie dat de impact van corona te groot is om alleen onder IDEA-vlag te opereren. Er is meer samenwerking binnen sector nodig, het liefst zo snel mogelijk. Gelukkig is er het EventPlatform, een overlegorgaan van zeven verenigingen uit de eventbranche. Van locaties tot beurzenbouwers, van communicatiebureaus tot festivalorganisatoren. Alle grote spelers zijn vertegenwoordigd. Schram: ‘Wat tot dan toe niet zo goed was gelukt, lukte onder de druk wel: het EventPlatform werd nieuw leven in geblazen. Erg mooi om te zien.’ 

Voet tussen de deur
Een goed werkend EventPlatform was hard nodig, want de versplintering binnen de branche maakt het lastig om in Den Haag dingen voor elkaar te krijgen. Boertje: ‘Het ministerie praat met honderden branchevertegenwoordigers. Die vragen allemaal om steun, want vrijwel iedereen krijgt klappen. Om een voet tussen de deur te krijgen, moesten we iets concreets hebben. Iets waarmee we duidelijk konden laten zien wat de economische waarde van de branche is en welke enorme schade de coronamaatregelen veroorzaken. Wij kwamen als eersten volledig tot stilstand en zullen straks weer als laatsten op stoom zijn.’ 

Onderzoek: 48.000 banen weg
In opdracht van het EventPlatform gaat onderzoeksbureau Respons direct aan de slag. OP 31 maart verschijnt de Impactanalyse COVID 19 op de Nederlandse Eventbranche. ‘Dat veroorzaakte een behoorlijke schok’, zegt Boertje. ‘Het onderzoek laat voor de hele eventbranche in 2020 een verwachte totaalomzet van zo’n 7,4 miljard euro zien. Door de coronacrisis verdampt ongeveer de helft daarvan. En nog ernstiger: naar verwachting zullen van de 100.000 banen in de sector er na de coronacrisis 48.000 verdwenen zijn. Kortom, er dreigt een bloedbad.’  

Beleid beïnvloeden
Met het rapport in de tas vertrekken diverse vertegenwoordigers uit de eventbranche begin april naar Den Haag. Schram: ‘Pieter Bas en ik zijn daar heel actief en we trekken intensief op met onder anderen CLC-VECTA directeur Riemer Rijpkema en Willem Westerman van VVEM.’

Het onderzoek blijkt een gouden greep, aangezien ze op het ministerie geen idee hebben wat de aard, de omvang en de gelaagdheid van de eventbranche is. ‘We hebben duidelijk overgebracht wat erop het spel staat als het gaat om banen en economische schade’, zegt Schram. ‘Ons doel is invloed krijgen op de regelingen en dat is vrij goed gelukt. We boeken overwinningen. Het zijn kleine overwinningen, maar er zit wel beweging in. Daarnaast was het belangrijk om – nadat we de totaalomvang van onze branche hadden geduid – in te zoomen op de verschillende deelsectoren. We moesten uitleggen dat daar grote verschillen zitten met dito belangen. Denk bijvoorbeeld aan het onderscheid tussen openbare publieksevents en besloten evenementen. Dat is van levensbelang voor een groot deel van de branche.’  

Live is Beautiful
‘Stap voor stap is duidelijk geworden wat voor een enorme klappen we krijgen. Bij veel bedrijven staat de omzet op nul’, vervolgt Pieter Bas Boertje. Volgens hem is het belangrijk om als eventbranche zichtbaarder te worden. ‘In tv-programma’s zie je veel kopstukken uit theaters en de horeca, maar niet uit ons vakgebied. We proberen ons geluid waar mogelijk over de bühne te brengen. Een klein, maar mooi initiatief vind ik Live is Beautiful (www.liveisbeautiful.nl), een site die we als Eventplatform zijn begonnen met hartverwarmende live-initiatieven in tijden van corona.’ 

Vechten voor de héle keten
Het Eventplatform wordt steeds hechter, zeggen Boertje en Schram. ‘We spreken elkaar wekelijks en denken samen na over een post-corona strategie.’ Maar ondanks de stappen die ze met het platform zetten, realiseren ze zich dat de zeven brancheverenigingen en -organisaties niet de hele eventketen afdekken. ‘Achter al onze leden zit een compleet ecosysteem van cateraars, technici, tentenbouwers en nog veel meer specialisten’, zegt Schram. ‘Daarbij zitten grote en kleine bedrijven en veel zzp’ers, die geen vertegenwoordiging in Den Haag hebben. Daar heerst ontzettend veel onzekerheid.’ Boertje benadrukt dat de event-brancheverenigingen niet alleen aan hun eigen leden denken. ‘Wij vechten voor de hele keten en iedereen die daarbij hoort. Als we straks weer mogen, hebben we iedereen weer knetterhard nodig. Natuurlijk gaan we niet alles voor elkaar krijgen en kunnen we het niet voor iedereen goed doen, maar ik wil benadrukken dat alle mensen die al jaren met en voor ons werken er niet alleen voor staan.’ 

Uitgesteld goud
Natuurlijk kijkt iedereen vol spanning uit naar de toekomst. ‘We springen van fase naar fase’, zegt Boertje. ‘Van niets naar anderhalve meter naar telkens wat meer. Elke nieuwe fase zal direct effect hebben op onze branche. Maar veel interessanter dan de protocollen vind ik de psychologische effecten. Hoe gaan bijvoorbeeld de mensen reageren als ze straks weer live contact hebben? Ook ben ik benieuwd hoe de IDEA-leden anticiperen op de nieuwe realiteit, een proces waarbij we elkaar actief opzoeken. Ik ben alleen bang dat we daar extra ondersteuning voor nodig hebben van de regering.’

Begin dit jaar nam Pieter Bas Boertje de voorzittershamer van IDEA over. Zijn openingstoespraak bruiste van de positiviteit. ‘We hebben goud in handen’, zei hij. Heeft hij dat gevoel nog steeds? ‘Het klinkt misschien gek, maar ja, misschien wel meer dan ooit. Juist nu, nu mensen noodzakelijk een tijd uit elkaar zijn gehaald, kunnen wij straks nog meer het cement van de samenleving vormen. Wij zijn de branche van verbinding, van impact, van mensen raken. Dat is ons goud. Ik hoop dat de branche, naast alle uitdagingen die wij nu ondervinden, er ook zó naar kan kijken.’ 

 

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners