
Waar de advocaat van de chauffeur eerder nog verklaarde dat de truck onbestuurbaar was geworden door een technisch mankement trok de officier van justitie een andere conclusie. De man zou te hard hebben gereden en maakte hij daarbij stuurfouten. Ook zou hij te laat hebben geremd op een veel te klein terrein. Die opsomming was volgens het OM de hoofdoorzaak van het fatale ongeluk en dus is dood door schuld geeist.
Dat het evenement plaats kon vinden op dat veel te kleine terrein is volgens het OM te wijten aan laksheid van organisator stichting Sterevenementen. Het OM zegt dat de organiserende partij niet afdoende stil heeft gestaan bij de risico's. Zo kwam in de zitting naar voren dat de envelop met daarin de vergunning van de gemeente niet eens was opengemaakt. Het OM vindt dat de organisator daarmee eveneens schuldig is.
En de gemeente?
Bij EventBranche.nl volgde op de redactie meteen een flinke discussie: hoe zit het dan met de vergunningverlendende partij, de gemeente? Hebben zij niet toestemming gegeven voor een evenemenent op een veel te klein terrein, met veel te grote risico's? Die vraag blijkt niet relevant, want, zo meldt de Volksrkant: 'De gemeente kan als overheidsinstantie om juridische redenen echter niet vervolgd worden.' De stichting schoof in een eerder stadium de schuld door naar de gemeente en kreeg daarbij eigenlijk ondersteuning door de conlcusies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die flinke kritiek had op de wijze waarop de vergunning verleend was. 'De vergunning die de gemeente Haaksbergen verleende voor het evenement AutoMotorSportief 2014 droeg nauwelijks bij aan de veiligheid van het publiek', concludeerde de raad. 'Zowel de gemeente als de organisator van het evenement en de bestuurder van de monster truck hebben de gevaren die de demonstratie met zich meebracht niet onderkend, zo valt te lezen in het rapport.'
Rol burgemeester
De onderzoeksraad kwam vervolgens met een steekhoudende uitspraak: 'De Onderzoeksraad is van mening dat veel Nederlandse gemeenten de evenementenvergunning als instrument beter kunnen benutten door vergunningverlening in te richten als een veiligheidskritisch proces.' De Raad ziet hier uitdrukkelijk een rol voor de burgemeester als bestuurlijk eigenaar van de evenementenvergunning en het daarbij behorende proces.
Op 28 september 2014 vielen er drie dodelijke slachtoffers en 28 gewonden toen tijdens het evenement een monster truck op het publiek inreed. Er komt een nader technisch onderzoek aan de truck, aangezien de chauffeur blijft volhouden dat hij opeens niet meer kon remmen. Ook gaat de rechter enkele getuigen horen. De zaak gaat begin 2016 verder.
Lees ook: Gemeente/organisator laks bij vergunning