Directeur communicatie en events bij LEGO: 'Persoonlijk contact is onvervangbaar'

11-11-2020 - Andrea Faflíková, Director, PR, Communications and Events, Regional PR & Events bij LEGO, was ooit juryvoorzitter van de Best Event Awards World en is daardoor al lange tijd een goed contact van EventBranche.nl. Ze is ontwapenend door haar kennis en inzichten. Ook nu weer: 'Na een golf aan face to face evenementen, als het weer mag, komt er een balans tussen online en onsite events.'

 

Welke projecten binnen live communicatie en experience marketing in de LEGO-groep behoorden tot de best cases voorafgaand aan COVID-19 en hoe droegen ze bij aan LEGO campagnes?

'Op die vraag kan ik aan een groot aantal interne en externe communicatie evenementen noemen. Ik denk dan aan evenementen die tot doel hadden de strategie en het nieuwe portfolio van het bedrijf te introduceren bij de LEGO-medewerkers, lanceringen van nieuwe producten gericht op consumenten en media, en verschillende soorten evenementen die kinderen en gezinnen betrekken bij de eindeloze creativiteit, lol en ontwikkeling die de LEGO-spelervaring biedt. Het scala aan evenementen en projecten is echt enorm, het is niet mogelijk om één enkel evenement te noemen', geeft Faflikova aan, om nog maar eens te benadrukken dat live communicatie en experience marketing een zeer grote rol spelen binnen de communicatie en marketing van LEGO.

Hoe ga je om met dit niet-evenementtijdperk? Welke alternatieven voor het live vullen het gat? Kun je de impact vergelijken met pre-Covid-events?

'Gezien de aard van mijn verantwoordelijkheden - het feit dat ik verantwoordelijk ben voor de regionale interne en externe communicatie en evenementen - richten we ons in de eerste plaats op het versterken van de interne communicatie, wat in deze situatie inderdaad cruciaal is.'

'We organiseren verschillende soorten evenementen door middel van verschillende formats die ons in staat stellen om individueel contact te leggen met teams die zich in meer dan 14 landen op het zuidelijk en noordelijk halfrond bevinden. We maken gebruik van live-meetings met MS teams in combinatie met andere streams, die zorgen voor een meer menselijke uitstraling van de communicatie - stel je zoiets voor als een TV-uitzending. In vergelijking met de periode voor COVID-19, organiseren we deze evenementen nu met een grotere frequentie om niet alleen de daily business te behandelen, maar ook mens-gerelateerde onderwerpen, het delen van geleerde lessen en ervaringen. We hebben ook extern gerichte evenementen verplaatst naar de online omgeving, omdat we op dit moment niemand in gevaar willen brengen.'

Hoe zie je de toekomst voor live en experience marketing/communicatie?

'De huidige situatie dwingt ons om de status quo aan te vechten. Dankzij de huidige situatie zal deze reeds lang bestaande omgeving snel veranderen, sterker nog die is al volop aan het veranderen. Een jaar geleden zou het ondenkbaar zijn geweest om de meeste evenementen, die we nu op afstand organiseren, online te doen. Na zes maanden in deze nieuwe realiteit is te zien dat we niet alleen gewend raken aan deze beperkingen, maar dat we steeds meer technische mogelijkheden in de online omgeving krijgen - we hebben een grotere flexibiliteit, we zijn kosteneffectiever. Deze crisis opent nieuwe horizons, of we dat nu leuk vinden of niet.'

'Aan de andere kant ben ik er zeker van dat als we eenmaal weer face to face-evenementen kunnen organiseren, de meeste entiteiten daar massaal naar terug zullen keren, want persoonlijk contact is de sleutel voor ons mensen en is gewoonweg onvervangbaar. Na de eerste golf van terugkeer naar face to face-evenementen, verwacht ik een zekere balans tussen online en onsite evenementen, omdat beide vormen hun positieve kanten hebben.'

'Opnieuw wordt bevestigd dat "in elke crisis kansen liggen". Het feit dat we alles anders moeten organiseren dan we gewend waren dwong ons om onze comfortzones te verlaten, en we hebben veel nieuwe dingen geleerd. Ik probeer altijd het positieve te vinden in deze situaties, en ik ben me ervan bewust dat het niet altijd gemakkelijk is - zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak, maar ik blijf optimistisch dat dit een goed einde zal hebben voor de evenementenindustrie.'

 

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners