
Eventmarketingbureau Dechesne & Boertje ondersteunde De Lotto met de conceptontwikkeling en productie van het jubileumevenement.
De Lotto bestaat sinds 1961. Met de merken Lotto, Toto, Lucky Day en Krasloten investeert De Lotto in de maatschappij. Jaarlijks doneert De Lotto ruim 80 miljoen euro aan instellingen op het gebied van sport, cultuur, maatschappelijk welzijn en volksgezondheid. In de afgelopen jaren is dit bedrag opgelopen tot meer dan € 1,8 miljard. Dit inspireerde tot het jubileumthema ’50 Jaar Winst voor Nederland’.
'Tijdens het middagprogramma ontving Kroonprins Willem-Alexander het eerste exemplaar van een prachtig jubileumboek uit handen van Harrie Linders, algemeen directeur van De Lotto, en Lotto-ambassadeur Pieter van de Hoogenband. Het boek, met als titel ‘Trots’, omvat verhalen en foto’s van bijzondere mensen die in de afgelopen vijftig jaar veel betekend hebben voor de Nederlandse sport en goede doelen. Tijdens een warm jubileumprogramma met indrukwekkende films interviewde Humberto Tan bekende sporthelden die een decennium in het boek vertegenwoordigen, zoals Sjoukje Dijkstra (jaren 60), wielrenner Hennie Kuiper (jaren 70), schaatsster Yvonne van Gennip (jaren 80), volleyballer Peter Blangé (jaren 90) en zwemmer Pieter van den Hoogenband (2000).
Na de jubileumshow waren er 10 workshops waarbij de circa 300 gasten goede doelen hielpen met een specifieke uitdaging. De middag werd afgesloten met inspirerende presentaties van Olympisch kampioenen Joop Alberda en Peter Blangé én Robin van Galen en Daniëlle de Bruin', aldus Pieter Bas Boertje van het bureau uit Muiden.
’s Avonds produceerde Dechesne & Boertje (in samenwerking met NOC*NSF, De Lotto en NOS) het feest dat rondom het Sportgala werd georganiseerd. De gasten vierden nog tot in de late uurtjes de overwinningen van sporters en sportploegen.