6 augustus 2007

De Zwarte Cross over doelgroep bedienen gesproken

Door Sjoerd Weikamp

Rubrieken

Een goed evenement bedient de doelgroep. Als organisator is het eigenlijk best simpel: geef een antwoord op de vraag wie is mijn doelgroep en wat willen ze, dan hoef je daarna alleen nog maar de randvoorwaarden als 'waar' en 'hoe' in te vullen en je bent al een heel eind op de goede weg...
Een goed evenement bedient de doelgroep. Als organisator is het eigenlijk best simpel: geef een antwoord op de vraag wie is mijn doelgroep en wat willen ze, dan hoef je daarna alleen nog maar de randvoorwaarden als 'waar' en 'hoe' in te vullen en je bent al een heel eind op de goede weg. Zorg dat je bezoeker naar huis gaat met een goed gevoel...

Tikkeltje gechargeerd natuurlijk, maar ik wil er alleen maar mee aangeven dat een evenement niet altijd geslaagd is omdat de routing perfect was, de catering uitmuntend en locatie fantastisch gedecoreerd. Een wijze les was een dagje Zwarte Cross .

Dikke laag drek
We (ook een FZ-redacteur heeft vrienden...) moesten zeker 1,5 kilometer lopen om uberhaupt het festivalterrein te bereiken. Een wandeling door de kletsnatte en modderige weilanden bracht ons uiteindelijk bij de kassa en daar begon de 'pret'.
Door de hevige regenval was het terrein 'bestraat' met een 15 centimeter dikke laag drek. Drek is Achterhoeks voor een substantie zo dik als pindasaus bestaande uit modder, bier, urine, zure regen en alles wat er verder nog op de grond kan liggen. Bij stap één in de geurende en dampende drek denk je nog 'ah bah'. Bij stap twee ontstaat al een lichte vorm van gewenning en bij stap drie ben je officieel Zwarte Crosser.
Ilse de Lange en Normaal
Muziek (van Ilse de Lange tot Normaal), crosswedstrijden (van vrachtwagens tot gemotoriseerde koelkasten), vermaak (van theater tot kermisattracties) en verder bier. Heel veel bier. Een blik achter de schermen van een horecapunt in de grote feestzaal maakte duidelijk dat de raptap het tempo van de dorstige boeren niet aan kon.
En of we nou aan het hoken waren op Jovink en de Voederbietels of in de regen kijken naar Ilse de Lange overal was de sfeer perfect. Boeren kunnen ook lachen zonder kiespijn. En ach als er dan een keer een kwak van die drek op je rug belandt, dan is het 'oooh sorry, man ik wolde ut iegenlijk tegen dat deerntje naost oe smieten' een logische en afdoende verklaring/excuus.
Hospitality in de blubber
93.000 mensen passeerden in 3 dagen de kassa's van het terrein in Lichtenvoorde, waar ook plek was voor honderden VIP's die zich lieten feteren midden op het crossterrein: hospitality in de blubber. Ik vermaakte me niet alleen, was geintimideerd door de gemiddelde gestalte van de Zwarte Cross-bezoeker, maar was vooral erg onder de indruk van de fantastische sfeer.
Het was nat, druk, vies en echt niet overal tot in de puntjes verzorgd, maar het was wel één van de leukste publieksevenementen die ik ooit bezocht heb. Een goed gevoel evenement en dus een goed evenement.