De+trends+voor+congressen+en+kennis+events+in+2023
Nieuws

De trends voor congressen en kennis events in 2023

Het Gouden Giraffe Jaarboek komt eraan. In dat Jaarboek bijna 150 pagina's over live communicatie en experience marketing. Wij kijken in dit Jaarboek naar de grote ontwikkelingen en trends voor volgend jaar, maar wijden ook uit per soort event. In die katernen bespreken we onder meer trends die passen bij de diverse soorten live communicatie. Dit zijn bijvoorbeeld een aantal trends voor congressen en kennis events.

In het Jaarboek liefst 8 pagina's per soort evenement. Daarbij hanteren we de categorieen van de Gouden Giraffe Event Awards, die er weer aankomen. Zo behandelen we ook Kennis Events en Congressen. Deze trends ga je, naast een enorme evolutie en explosie van digitale, virtuele, online, app's, tools en augmented toevoegingen, in kennis events van 2023 terugzien:

Vier #EventTrends23 voor congressen en kennis events

  • Durf voor beleving te kiezen
    Het is zo standaard: die grote zaal, met al die stoelen en dan maar luisteren. Niet doen. Ga voor beleving. Prikkel alle zintuigen. Het is al lang bewezen dat dan de hersenen investeren in de boodschap en het niet passief opnemen. Dus zet in op de experience waarbinnen de kennis gedeeld wordt en geef de bezoeker de keus zijn/haar eigen programma samen te stellen. Het congrestival is geen hippe verkoopterm, het werkt! En ja, ook mannen in pakken en vrouwen in mantelpak willen het leuk hebben.

 

  • Van Q&A naar C&I
    De traditionele Q&A is wel een beetje passé. Dan komt slechts een heel  klein percentage aan het woord, veelal de usual suspects. Met Conversatie en Input, kun je bijvoorbeeld in keynotesessies steeds weer momenten inlassen waar toehoorders in groepjes uiteen gaan om met elkaar het gesprek aan te gaan over de kennis die net gedeeld is. Die feedback wordt vervolgens weer plenair gedeeld om zo inhoudelijk verder te kunnen.
     

     


 

  • Van event naar community
    Een congres of kennis event is zo veel meer dan een moment of zelfs een event. Het biedt jou de mogelijkheid om vanuit de ‘always on’ gedachte continu in contact te zijn met de community die hoort bij jouw kennisdomein. Faciliteer dat. Haal kennis op, deel kennis, organiseer online events voor en na het grote congres. Maak bezoekers onderdeel van een community, jouw community.
     
  • Persoonlijke aandacht
    Het voordeel van het feit dat veel congressen en kennis events altijd al zo waren, is het feit dat je al snel kunt onderscheiden. Onze tip: onderscheid jezelf in het geven van persoonlijke aandacht. Dat kan op basis van eerdere verzamelde data, maar zeker ook door de details, het klein: een kaartje op de stoel; een host vanaf de parkeerplek, etc. In diezelfde lijn zie je dat de grote congressen ook steeds vaker de bezoekersgroep verdelen in veel kleinere groepjes en ruimtes.
     

Veel, maar dan ook echt, veel meer, in het Jaarboek, dat verstuurd wordt aan een kleine 4000 opdrachtgevers en onze leden. Wil jij m ook? Word dan lid!

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.