
Hoe heb je invulling gegeven aan het idee zakelijk festival?
‘Belangrijkste uitgangspunten: deelnemers zijn ook deelgevers. Dat betekent kennismaken, kennisdelen. Daarnaast zijn wij ervan overtuigd dat verwondering leidt tot innovatie. Door de diverse locaties in de binnenstad van Amersfoort als ‘podia’ (zie foto) voor een zeer grote diversiteit aan sprekers en onderwerpen te kiezen, te veel om allemaal te kunnen bezoeken, moesten bezoekers zelf keuzes maken en liepen zij van de ene locatie naar de ander. Dat gaf een festivalgevoel, waarbij je steeds weer met totaal andere mensen en kennis in contact kwam.’
Het Zakelijk Festival is ‘open source’. Wat bedoel je daarmee?
‘Als een soort architect hebben wij de basis, het fundament gelegd, maar verder tegen bureaus, toeleveranciers en opdrachtgevers gezegd: dit gaan we doen, wat kunnen en willen jullie bijdragen? Daarbij was de stelregel: waarde is belangrijker dan geld. Iedereen die wilde participeren hebben we meteen een spiegel voorgehouden, met de vraag: wat kun jij doen om die waarde te vergroten? En zo van 1+1 11 te maken. Daar kwamen onder meer ZZP-ers op af die normaal ingehuurd worden voor hun expertise en daar per uur voor betaald krijgen. Nu hebben zij volledig bijgedragen aan de invulling en vormgeving van het Zakelijk Festival. Iedereen was dienstbaar aan elkaar en bracht waarde in door middel van kennis en netwerk (kennissen).’
Wat was de meerwaarde voor een deelnemer?
‘Door die open source insteek, ontstond er ruimte om zelf iets van het festival te maken. Deelnemers werden automatisch deelgevers door de interactie die er ontstond. Deelgevers ging in discussie met sprekers en met andere bezoekers. Waar je in de zakelijke evenementenbranche nog wel eens ziet dat evenementen ‘kapot georganiseerd’ worden, door een veel te strakke inhoudelijke regie, kreeg hier de verrassing, de verwondering en het delen ruimschoots de kans. Iedere bezoeker kreeg het gevoel dat er ook van hem of haar iets verwacht werd. Het Zakelijk Festival liet als vanzelf, deelnemers en sprekers over hun eigen branchekolom heen kijken, de breedte en diepte in. Daardoor ontstond energie en dynamiek, raakte mensen verwonderd en werden verbindingen gelegd die leidden tot innovatie.’
OPROEP: wie durft buiten het eventpad te denken?
Dit jaar wordt op donderdag 25 september het 2de open source Zakelijk Festival in Amersfoort georganiseerd; nu onder de naam MNL14. Events in Business is als aanjager en architect van het festival op zoek naar meebouwers in de vorm van organisatoren, sprekers en leveranciers. Daarnaast kunnen Vrienden van het festival een geldelijke bijdrage leveren om de –niet te vermijden- out of pocket kosten te dekken en roept het festival bedrijven op om zich aan te sluiten met hun eigen evenement. ‘Welk bedrijf heeft het lef om met relaties naar het festival te komen en zich te laten verwonderen? Deze verwondering leidt tenslotte tot innovatie.’