De trend vooruit: Openbare ruimte als impactvolle eventlocatie

05-02-2020 - In de branche van eventmarketing, live communicatie, activatie en brand experiences is het voor bureaus best lastig een eigen plek in te nemen. Hoe segmenteer je jezelf, zonder jouw bureau te veel af te kaderen? Bij ID310 Creative Event Agency is het wonderbaarlijk wel gelukt. Het bureau heeft een naam opgebouwd als het gaat om evenementen in de publieke ruimte. Daarmee komen de voorspelde trends van de afgelopen jaren samen: de groei van B2C events (#EventTrends2015), merk-activaties die doorgroeien naar mini events (2016) en de stad als evenementenlocatie (2016). ‘Wat houd je over? Dat is de belangrijkste vraag voor ieder event.’

Op het terrein van Fort de Batterijen gelegen in de luwte van Utrecht huisvest ID310 een slim uitgebalanceerd eventteam. ‘Toen we 13 jaar geleden begonnen zochten we de uitbreiding steeds weer in eventmanagers. Nu hebben we een team gesmeden, waar de eventmanagers worden aangevuld met creatieve conceptdenkers, copywrighters, vormgevers, technische producers en en een eigen productieruimte’, vertelt Martijn Geerdes, samen met Mark Bliekendaal oprichter en eigenaar van ID310, terwijl hij de productie van een mini-carrousel laat zien in de productieruimte. ‘Dat we allemaal specialisten en zelfs de productie in eigen huis hebben, met een schil van experts om ons heen, is om te waarborgen dat het creatieve concept op weg naar de realisatie in takt blijft.

Buiten kijf: ID310 organiseert een diversiteit aan evenementen. Of het nou om grote bedrijfsfeesten gaat, een congres, openingen of de introductie van een nieuw product, het creatieve team kan het aan. Maar het bureau onderscheidt zich door de organisatie van evenementen in de openbare ruimte en de gedachte daar achter. ‘Met een evenement in de openbare ruimte zet je letterlijk jouw merk of product in de etalage. Daarbij is ons uitgangspunt om met het event, het live moment, tot content te komen voor het complete marketing- en communicatietraject. Dat ene beeld, de persfoto, zie je ook in vrijwel al ons werk terug. Daarbij zorgen we voor interactie met het product of het merk en zou je kunnen concluderen dat wij merkactivaties insteken als events. Een blijvende herinnering staat daarbij centraal. Met die uitgangspunten val je op en zie je ook meteen de kracht van social media, want het publiek, de mensen op straat, delen massaal jouw brand experience.’ 

Geerdes en zijn team verwachten een sterke groei als het gaat om dergelijke B2C projecten in de openbare ruimte. ‘Zodra een merk iets te vertellen heeft met een beetje lef en durf, dan is het event ‘op straat’ de ideale deeltjesversneller. Daarbij zijn details en een goed doordachte strategie van essentieel belang. Wij denken bij onze producties dan ook altijd in ‘comments’: wat gaan mensen zeggen? Wat vinden ze ervan? Zitten er ergens gevoeligheden? Daar moeten we samen met het merk goed over nadenken. Maar als het klopt, dan is het een enorm krachtig middel in de marcom-mix.

 

De identiteit van ID310: ‘Wij ontwikkelen creatieve concepten en produceren unieke events voor merken en bedrijven. Evenementen zijn ons vak, onze drijfveer. We geloven in de kracht van events en deze overtuiging zorgt ervoor dat we ons dagelijks laten inspireren en verwonderen. Met creatieve en verrassende concepten als resultaat, die leiden tot kwalitatief hoogstaande producties.’

 

En ze hebben zelf de ‘proof of the pudding’. Bijvoorbeeld de energie opwekkende schommels op NS Utrecht Centraal, die inmiddels aangevraagd worden over de hele wereld. (zie kader Case: NS)

‘Binnen de kwalitatieve bureaus in Nederland willen wij beter herkenbaar worden, een unieke plek innemen. Altijd creatief en op maat, met ons team vol experts en onze eigen productie, maar daarbinnen willen we uitgroeien tot hét bureau dat de specialist en expert is voor events in het openbare domein. De meerwaarde daarvan uitleggen en aantonen, de details laten kloppen en de impact zo groot mogelijk maken. Natuurlijk is creativiteit daarbij onze basis, maar samen met onze opdrachtgever kijken we in het traject uiteindelijk maar naar één ding: wat doet het event voor het merk of het product?’ 


Case: NS PLAY FOR POWER 
Onderweg en stroom nodig voor het opladen van je mobiele telefoon? Play for Power! Neem plaats op de energie-opwekkende schommels en laad je telefoon op door te bewegen.  ID310 heeft het ‘Play for Power’ concept voor de Nederlandse Spoorwegen bedacht en in huis ontwikkeld. De energie-opwekkende schommels op station Utrecht Centraal zijn zeer goed ontvangen door de reizigers en veelvuldig gedeeld op social media. Dankzij de nationale en internationale media-aandacht van onder andere NU.nl, AD, Linda, Metro, RTV Utrecht, Telegraaf, DUIC, Beste Social Media en LADbible hebben miljoenen mensen kennis gemaakt met de bijzondere schommels.

0 Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Reageer
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®
  1. Omnivents, Avontuurlijk Evenementenbureau, PEOPLE-POWER-PLAY

    Omnivents en Watergoed, een one-stop-shop!
  2. Marketing Generation

    Wij zijn specialist in live communicatie en weten met onze concepten en events mensen te raken en waardevolle...
  3. Bureau voor Evenementen

    Bureau voor evenementen is een nononsense evenementenbureau die haar tijd vooruit is. Het goede van traditionele...
  4. Effectivents

    Effectivents verzorgt een verkorte opleiding eventmanagement en diverse trainingen en cursussen in eventmanagement...
  5. Amplify EventMarketing – Let’s Amplify Your Event

    Een evenement moet inspireren, verfrissen en verrassen. Geen zorgen, wel applause. We Amplify your event: Wij...

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners