De toekomst van eventlocaties: duurzaam en circulair

01-04-2019 - Als één ontwikkeling zich langzaam maar oh zo zeker ontvouwt, dan is het wel het duurzame of zelfs circulaire karakter van evenementen. En niet onlogisch, want naast de sociaal maatschappelijke discussie over het terugbrengen van waste en duurzamer met de wereld omgaan, is er geen bedrijf dat geen duurzaamheidsparagraaf in hun beleid heeft staan. En hoe kan dat beter getoond worden dan tijdens een live event? Maar hoe kunnen eventlocaties inspelen op deze ontwikkeling?

In een onderzoek van de Ondernemer.nl uit 2017 naar de drijfveren van ondernemers was dit de top 3 drijfveren:

1. Winst

2. Sociaal Betrokken

3. Duurzaamheid

‘Het is aan onze wereld, de eventbranche, om dergelijke drijfveren te verweven in de momenten dat bedrijven, merken en producten zich live presenteren aan hun doelgroep. Juist evenementen lenen zich er perfect voor om duurzaamheid te laten zien, horen en voelen’, weet Sjoerd Weikamp, hoofdredacteur van EventBranche.nl.

‘In #EventTrends2019 benoemen we onder meer social eventmarketing, waarbij events onderwerpen op de sociale agenda aangrijpen om mensen op onderwerp bij elkaar te brengen die zonder dat event elkaar niet zouden ontmoeten. Maar ook Circulaire Events staat in de #EventTrends2019: ‘Alle voortekenen wijzen erop dat wij in Nederland prima in staat moeten kunnen zijn om hier een voorloper en koersbepaler in te kunnen zijn. Kunnen evenementen circulair zijn, dan kan onze economie dat ook. Daarom is een event als het DGTL Festival waar uiteindelijk met 5000 bezoekers slechts 3 vuilnisbakken met afval overbleven een gouden voorbeeld:

 

Overheidsinstellingen en ook de multinationals zijn al gewend aan duurzaam aanbesteden. Evenementenlocaties kunnen de perfecte context zijn voor events waar duurzaamheid en circulariteit een thema zijn. Wellicht het meest zichtbare voorbeeld, zijn de industriële evenementenlocaties. Gebouwen die anders leeg zouden staan of wellicht met veel geweld gesloopt, worden hergebruikt als evenementenlocatie. Goed voorbeeld is industriële evenementenlocatie De Rijtuigenloods. ‘Een evenementencomplex dat letterlijk van een oude loods is omgebouwd naar een top locatie die symbool staat voor duurzaamheid. Passend bij ons bedrijf, waarbij we ons bij alle locaties focussen op minimale waste en lokale producten', alus Timo Kruft van de TeKa Groep, waartoe locaties als De Rijtuigenloods en de Midden Nederland Hallen behoren.

'Maar binnen ons locatie-aanbod is de Amsterdome wel het ultieme voorbeeld van duurzaamheid’, aldus Kruft. 'Alle 1100 bestaande panelen uit het koepeldak werden hergebruikt. Deze losse 'wiebertjes' moesten als een puzzel weer in elkaar gezet worden. Ook qua interieur zet de Amsterdome in op het gebruik van bestaande materialen. Zo zijn enkele design stoelen gemaakt van oude koelkasten, de barren gemaakt van oude containers en wanden gemaakt van gerecycled gips of behang. Het Amsterdome zorgt hierdoor voor een lagere CO2-footprint dan een nieuwe eventlocatie.' 

Timo Kruft, TeKa Groep: ‘Duurzaamheid vinden wij niet alleen zelf belangrijk. In de eventbranche neemt de aandacht voor duurzaamheid snel toe. Steeds meer bedrijven en organisaties in Nederland begrijpen dat het cruciaal is voor hun continuïteit om op een verantwoorde manier om te gaan met grondstoffen, onze leefomgeving en de natuur. Bij zo'n 'groene business-style' past natuurlijk ook een duurzame locatie als je een event organiseert.’ Ook de Midden Nederland Hallen pakken stevig door als het om duurzaamheid in evenementenlocaties gaat. De multifunctionele evenementenlocatie laat zien dat duurzame stappen snel gezet kunnen worden:

1. Zonnepanelen om je auto op te laden

Je kunt het niet zien als je er langs komt rijden, maar op het dak van de Midden Nederland Hallen liggen 1650 zonnepanelen. Door gebruik te maken van zonne-energie wordt er heel veel bespaard op energie. Normaal gesproken zouden 40 huishoudens voorzien zijn van energie met deze zonnepanelen. Elektrische auto's die willen parkeren bij het gebouw kunnen hun auto aansluiten op een laadpaal.


Midden Nederland beschikt over 1.650 stuks

2. Warm grondwater als verwarming

Doordat de Midden Nederland Hallen verwarmd worden met grondwater is er minder kunstmatige verwarming nodig. Hoe dat werkt? In de grond onder het gebouw wordt door middel van een warmte-koude opslaginstallatie water opgeslagen. In de zomer wordt het koele grondwater gebruikt om het gebouw te koelen. Het opgewarmde water wordt zolang opgeslagen in de bodem, klaar om de hallen in de winter te verwarmen.

3. Er blijft geen hapje onbenut

Het keukenpersoneel denkt goed na over de porties die ze bereiden en de hoeveelheid eten die wordt ingekocht. Het percentage aan eten dat niet opgaat ligt dan ook erg laag! En wat gebeurt er met voedsel dat toch overblijft? Dat wordt verzameld in zogenaamde Swill containers, waarna er biogas (een duurzame variant van aardgas) van wordt gemaakt.

4. Producten voor de planeet

Duurzaam ondernemen zit niet alleen in grote projecten. Ook dagelijkse bezigheden hebben invloed op het milieu. Hiervoor worden dan ook producten gebruikt die zo min mogelijk schadelijk zijn voor de planeet. Dat houdt in: schoonmaakmiddelen op natuurlijke basis, biologisch afbreekbare disposables (dus geen plastic) en biologische streekproducten voor de heerlijke gerechten.

5. Maar dat was het nog niet!

Duurzaam ondernemen is nooit klaar. Het is niet een kwestie van een aantal maatregelen nemen en het daarbij laten. Het is een proces dat continue om verbetering vraagt. Door steeds onze ogen open te houden en verbeteringen door te voeren blijven we bijdragen aan een beter milieu en een goede leefomgeving. Daarom doen we onderzoek naar mogelijkheden om het nog beter te doen en steunen we organisaties die zich inzetten voor het milieu. De verschillende evenementenlocaties van de TeKa Groep hebben een helder doel: uitblinken in gastvrijheid en beleving. ‘In onze strategie en bedrijfsprocessen hebben we steeds aandacht voor people, planet en profit. Niet omdat het moet, maar omdat het simpelweg het juiste is om te doen. En omdat het zorgt voor businesscontinuïteit op lange termijn’, aldus Timo Kruft van de groep waar locaties als De Rijtuigenloods, Midden Nederland Hallen en Amsterdome onder vallen.

Midden Nederland Hallen opende in 2016:

1 Reacties

En waarom zijn al die prachtige Teka groep locaties nog geen Locatie met Meerwaarde(n) :-)??
Mirjam Kuggeleijn @ 09-04-2019 16:20 uur
>GERELATEERD uit Eventbranche Select®

EventBranche supporting partners

EventBranche preferred partners